Vil systematisere studenterfaringer
Illustrasjonsfoto.
PIM-Konferansen 2011: Den første dagen av den årlige PIM-konferansen var dedikert til diskusjoner omkring studentenes opplevelse av et utenlandsopphold, og hvordan administratorer og koordinatorer best kan legge til rette for studentutveksling. Et sentralt spørsmål som ble tatt opp var hvordan man kan dokumentere effekten et utvekslingsopphold har på studentene.
06.10.2011 - Espen Bolghaug
Duke University sin Fuqua School of Business, i USA, er et av medlemmene i alliansen. Der har de startet et omfattende systematiseringsarbeid av hvilke erfaringer studentene tar med seg fra sine utvekslingsopphold, og hvordan dette spiller inn i den videre karrieren til studentene.
Kan avsløre stryker og svakheter
- Vi ønsker å dele de erfaringene vi har hatt ved Duke med de andre medlemsskolene. Å systematisere hvilke tanker studentene har om den internasjonale erfaringen de får gjennom besøk ved andre PIM-skoler er viktig. Da kan man se hvilke svakheter og styrker programmene har, sier Candice Aldrich. Hun er programkoordinator på internasjonalt kontor ved sin Fuqua School of Business, og har en genuin interesse for internasjonale studenter.
- Jeg ønsker å finne ut mer om hva et opphold i utlandet gjør med studenten, sier hun under sitt foredrag under årets PIM-konferanse.
Ved Fuqua School of Business har man obligatoriske spørreundersøkelser i forbindelse med utvekslingsopphold, I tillegg har man også mer kvalitative intervjuer med mange av studentene etter at de kommer tilbake fra sitt internasjonale opphold.
- Vi ser på hvordan studentene opplever ting som ulike kulturer og hva de tenker om å jobbe internasjonalt etter de har tilbrakt tid ute, sier Aldrich.
Markedsføring
Nå ønsker hun altså en felles kartlegging blant alle PIM-medlemmene om hvordan studentene ser på internasjonal erfaring.
-Man vet mye om hvor studentene drar, men lite om hva de føler de sitter igjen med etterpå. Med kunnskap om hvilke fordeler internasjonal erfaring gir kan man lettere markedsføre PIM som en merkevare, påstår Aldrich.
Et annet tema som ble tatt opp den første dagen, var ulike seleksjonsmetoder for å finne kandidater til å reise på utveksling.
Se forhåndssak om PIM-konferansen her.
|