- En stor dag

Rektor Jan I. Haaland og Eirik Normann, Forskningsrådet, Kontraktssignering CSI (Foto: Hallvard Lyssand)

Torsdag formiddag ble Senter for tjenesteinnovasjon offisielt åpnet ved NHH. - Dette er en stor dag og en milepæl både for alle som har arbeidet for å få etablert senteret, for NHH og for norsk samfunnsvitenskapelig forskning , sa rektor Jan i Haaland under åpningen.

05.05.2011 - Hallvard Lyssand


I desember avgjorde Norges Forskningsråd at Senter for tjenesteinnovasjon (CSI) ved NHH var blant søkerne som skulle få status som Senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI). Det betyr blant annet inntil 75 mill. kroner i støtte fra forskningsrådet i en periode på åtte år.

Det totale budsjettet er på ca. 164 mill. kroner, og i alt deltar seks forskningspartnere, 11 næringslivspartnere og tre organisasjoner.

Torsdag var en rekke av forsknings- og næringslivspartnerne som er involverte i det nye senteret, samt representanter fra forskningsrådet, samlet ved NHH til kontraktsundertegning og offisiell åpning av senteret.

Milepæl for mange

- Dette er en stor dag for NHH og alle som har arbeidet for å etablere senteret. Mange har allerede jobbet med dette i flere år, og målet er at satsingen skal sette varige spor også utover åtteårsperioden, sa rektor Jan i. Haaland da han innledet åpningsarrangementet.

- Dette er også en milepæl for NHH som institusjon. Dette er det første SFI som blir etablert her og det er første gang vi har hatt en så stor satsing. At det er en så bred satsing med i alt 20 involverte partnere gjør det ekstra hyggelig å åpne senteret på denne måten, fortsatte han, og la til:

- Dette er også en merkedag for norsk samfunnsvitenskaplig forskning, som får sitt første SFI. Det er på høy tid.

Jan I. Haaland (Foto: Hallvard Lyssand)
- En stor dag for NHH og norsk samfunnsforskning, sa rektor Jan I. Haaland under åpningen av Senter for tjenesteinnovasjon torsdag.

Ros til SOL og Pedersen

Haaland påpekte at sentersatsingen er i tråd med NHHs misjon og visjon om å være på topp akademisk og relevant for samfunnsutviklingen, og at CSI skal bidra til begge deler.

- Tjenestenæringene blir stadig viktigere og vi må få til innovasjon og få mest mulig ut av ressursene. Det er viktig for både samfunnet og økonomien, sa han.

Rektor Haaland understreket Institutt for strategi og ledelses sentrale rolle i etableringen av senteret og ga instituttet ros for å ha våget å satse.

- Jeg tror aldri vi har vært så grundige i en søknadsprosess, og da er det ekstra gledelig at søknaden blir tatt til følge, sa han.

Samtidig trakk han frem innsatsen til senterets leder, professor Per Egil Pedersen, spesielt.

Lang prosess

Per Egil Pedersen gav en kort presentasjon av forhistorien til senteret, og konstaterte at det har vært en lang prosess frem til SFI-status.

Grunnlaget ble lagt gjennom andre forskningsprogrammer utover 2000-tallet. Utlysningen av nye SFI-er kom i 2009, CSI-søknaden ble levert i april 2010, og i desember samme år kom altså bekreftelsen.

Pedersen påpekte at det var sentralt å bli del av storsatsingen NHH2021, og at Telenors bidrag til finansiering av et forprosjekt var viktig.

Han gav videre en presentasjon av CSIs innretning, forventninger og mål (se ramme i margen).

- Tjenesteinnovasjon er mer enn tjenesteutvikling. Alt som ligger rundt er vel så viktig for CSI, sa Pedersen.

Senterleder ved CSI, professor Per Egil Pedersen (Foto: Hallvard Lyssand)
Senterleder ved CSI, professor Per Egil Pedersen.

- God timing

Senior Vice President Ove Fredheim representerte Telenor, som er en av bedriftspartnerne.

- Etableringen av CSI er svært god timing sett fra Telenors side. Satsingens temaer treffer bra i forhold til Telenors strategiske ambisjoner med fokus på kundeorientering og å forstå kundens interesser og behov, sa han.

- Dette er et fantastisk spennende initiativ og vi ser frem til den videre utviklingen, sa han.

Ove Fredheim, Telenor. (Foto: Hallvard Lyssand)
- Ett svært spennende initiativ, konstaterte Ove Fredheim fra Telenor.

- Grunn til å være stolte

Avdelingsdirektør Eirik Normann fra Avdeling for innovativt næringsliv representerte Norges forskningsråd.

Han gratulerte Bergen og NHH med to nye SFI (det andre nyetablerte er ved Havforskningsinstituttet). I denne runden er det opprettet sju nye senter, slik at totalen er oppe i 21.

- Dette er en ordning der kun de beste slipper gjennom nåløyet. Det er et prestisjevirkemiddel, og dere har grunn til å være stolte, sa Normann.

Samtidig understreket han at forventingene er store.

- De 14 første sentrene som ble etablert har nå vært gjennom en evaluering, og resultatene er imponerende. Det legger listen for dere, sa han.

- Vi regner med at dere blir enda bedre og at alle trekker i samme retning med entusiasme og forpliktelse. Vi ønsker oss nasjonale flaggskip for industriell forskning og på sikt håper vi at CSI kan bli et kompetansesenter for tjenesteyting i bred forstand, sa Normann, før han og rektor Haaland undertegnet kontrakten.

Rektor Jan I. Haaland og Eirik Normann fra Norges forskningsråd (Foto: Hallvard Lyssand)
Rektor Jan I. Haaland og Eirik Normann fra Norges forskningsråd avsluttet åpningsarrangementet ved å signere kontrakten.
Jan I. Haaland og Eirik Normann (Foto: Hallvard Lyssand)
Haaland fikk en plakett som synlig bevis på CSIs status som SFI.
Universitetslektor Per Kristensson, Universitetet i Karlstad (foto: Hallvard Lyssand)
Universitetslektor Per Kristensson (t.h.) arbeider ved Senter for tjenesteforskning ved Universitetet i Karlstad. CSIs svenske partner har 25 års fartstid på tjenesteinnovasjonsfeltet. Kristensson presenterte sitt syn på hva tjenesteinnovasjon er og hvordan kundens involvering kan være mer sentral en mange bedrifter vil innrømme.
Kvit2
Fakta

NHHs forskningsprogram innen tjenesteinnovasjon (CSI) er en koordinert satsing for å styrke fokus på innovasjon som forskningsområde generelt og innovasjon i tjenestenæringer og tjenesteytelser spesielt.

Programmet involverer forskere fra alle NHHs institutter og er en del av NHH 2021 (www.nhh.no/2021).

Forskningspartnere:
NHH
SNF
SINTEF
Arkitektur- og designhøgskolen
Universitetet i Karlstad
Copenhagen Business School

Bedrifts- og næringspartnere:
Telenor
DnB NOR
Storebrand
Tryg
Posten
EDB ErgoGroup
PwC
InFuture
Bekk
Induct
Argentum
Abelia
HSH
Norsk Designråd

Mål:
Øke kvaliteten, effektiviteten og den kommersielle suksessraten i innovasjonsaktivitetene til ledende norske tjenestebedrifter (partnere).

Øke innovasjonsevnen til senterets akademiske partnere.

Temaområder:
Innovasjoner i kunde- og merkeopplevelser

Åpne og samskapte innovasjonsprosesser

Forretningsmodellinnovasjon

Strukturell og regulatorisk innovasjon

Innovasjonsleveranser:
Fra konkrete tjenesteinnovasjoner via innovasjonsmetodikk, innovasjonsprosesser og -organisering til innovasjonskultur.

Fra aktiviteter via kunnskap til praksis.

Vitenskapelige leveranser:
18 stipendiater/postdoktorer.

Ca. 100 masteroppgaver.

Ca. 100 vitenskapelige publikasjoner.

Bedriftenes forventninger:
Innovasjonsleveranser som nevnt over.

Kunnskapsnettverk og kunnskapskilde.

Innovasjonsforskning som lytter og stimulerer.



Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive