Hvordan taklet bedriftene finanskrisen?
Vi vet ikke nok om hvordan norske bedrifter ble påvirket av finanskrisen og hva de gjorde for å møte utfordringene som oppstod, mener NHH-forskere. For å bøte på dette sender de nå ut en undersøkelse til 5000 norske bedriftsledere.
11.11.2010 - Kristin Risvand Mo
De fleste analyser av hvordan finanskrisen påvirket norske bedrifter er utelukkende gjort med basis i regnskapstall. Problemet med en slik tilnærming er at man går glipp av viktig informasjon.
‒En virksomhet kan ha samme resultat i 2008 og 2009, og likevel være sterkt påvirket av finanskrisen. Regnskapstallene sier ikke noe om hvor kraftig bedriften ble påvirket av krisen eller hvilke grep og tiltak bedriften gjorde for å møte utfordringene, bare summen av de to, sier stipendiat Eirik Sjåholm Knudsen ved NHH.
‒ Selv om vi vet mye om finanskrisens samlede effekter på norsk økonomi, finnes det altså svært lite systematisk kunnskap om hvordan krisen påvirket enkeltselskaper.
Stor studie
Førsteamanuensis Lasse Lien (t.v.) og stipendiat Erik Sjåholm Knudsen spør 5000 norske bedrifter om hvordan krisen rammet dem og hva de gjorde for å takle utfordringene.
Nå skal NHH-forskere i gang med en omfattende studie av norske virksomheter. 5000 ledere i et tverrsnitt av norske konkurranseutsatte bedrifter blir invitert til å delta. Undersøkelsen starter denne uken.
Målet er å finne ut hvordan finanskrisen påvirket norske selskaper og hva selskapene gjorde for å møte utfordringene som oppstod. Sjåholm Knudsen og førsteamanuensis Lasse B. Lien ved Institutt for strategi og ledelse er ansvarlige for undersøkelsen.
‒ Vi skal finne ut hva som avgjør bedrifters sårbarhet i forhold til kriser. Er det egenskaper ved produktene, kundene eller eierne som er viktigst? Hvilken betydning har f.eks. størrelse, konkurransesituasjon og grad av kunnskapsintensitet, spør Sjåholm Knudsen.
Forskerne skal også kartlegge de konkrete tiltakene som ble gjennomført i bedriftene.
Dette omfatter tiltak knyttet til strategiske valg, kostnadskontroll, investeringer, kompetanseutvikling og finansiering som bedriftene gjennomførte som respons på krisen.
‒ Ved å koble data fra vår studie opp mot regnskapstall kan vi få et mye riktigere bilde av hvordan krisetiltak påvirker prestasjoner på kort og lang sikt, tror Sjåholm Knudsen.
Resultatene av studien vil, i følge forskerne, bidra til å styrke bedriftslederes evne til å håndtere fremtidige kriser og til å forbedre fremtidige næringspolitiske krisetiltak.
Undersøkelsen er en del av NHHs femårige satsingsprogram Krise, omstilling og vekst, under ledelse av professor Victor D. Norman.
Som en del av forprosjektet til Krise, omstilling og vekst har Lasse Lien kartlagt eksisterende kunnskap om hvorfor resesjoner og kredittkriser rammer ulike bransjer ulikt.
Les mer i sak fra NHH Bulletin nr. 3, 2010
|