Vil tenke nytt ved innføring av nytt rammeverk
NHHs studieplaner og kursbeskrivelser må skrives om for å oppfylle nasjonale og internasjonale rammeverk for beskrivelse av læringsutbytte. Når prosessen først er i gang ønsker dekanene å benytte sjansen til å tenke nytt om både læringsutbytte, undervisningsopplegg og vurderingsformer.
08.04.2010 - Hallvard Lyssand
Dagens ungdom skal ikke bare ha en tittel når de har fullført en høyere utdanning, de skal også sitte igjen med et læringsutbytte.
Kunnskapsdepartementet har nå fastsatt et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning.
Gjennom kategoriene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse fastsetter rammeverket hvilket læringsutbytte kandidater skal ha ved fullført bachelor-, master- eller doktorgrad.
Det nasjonale rammeverket er tilpasset det europeiske kvalifikasjonsrammeverket i Bolognaprosessen og EUs kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (EQF).
Omskriving av planer og beskrivelser
Iver Bragelien.
- Alle norske universiteter og høyskoler skal implementere det nye rammeverket, og det vil innebære en del arbeid, fastslår dekan for masterutdanningen ved NHH, førsteamanuensis Iver Bragelien.
- For det første må studieplanene for samtlige studieprogrammer skrives om. Det arbeidet tar programutvalgene seg av. De kursansvarlige ved NHH vil likevel få stifte bekjentskap med det nye rammeverket. En konsekvens av innføringen er nemlig at kursbeskrivelser må justeres i forhold til de nye rammene, fortsetter han.
Det nye er at beskrivelsene av læringsutbytte skal ta utgangspunkt i hva studentene skal ha av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse ved fullført kurs. En oppsummering av temaer kurset behandler er ikke lenger tilstrekkelig.
Til hjelp i arbeidet er det utarbeidet en veileder og et konkret eksempel på en kursbeskrivelse. Det vil dessuten bli holdt informasjonsmøter både på norsk og engelsk i løpet av april.
Fristen for å ha nye beskrivelser ferdig er 1. oktober i år for kurs som går om våren og 15. mars 2011 for kurs som går om høsten.
- Se muligheter og tenke nytt
- Omskriving av studieplanene og reformuleringene av kursbeskrivelsene er noe vi må gjøre. Men samtidig ønsker vi å bruke denne prosessen som en mulighet til å se på om det pedagogiske opplegget og vurderingsformene ved NHH er hensiktsmessige i forhold til målene for læringsutbytte, sier Bragelien.
- Evalueringer viser at vi har gode studier. Men det er også områder hvor vi har forbedringspotensial. Blant konklusjonene i evalueringene av bachelor- og masterstudiene var at det bør legges større vekt på teamarbeid, caseundervisning og anvendte problemstillinger, blant annet for å bidra til å styrke studentenes muntlige og skriftlige formidlingsevne, forsetter han.
Dekanen understreker imidlertid at mange kurs allerede har opplegg som er i tråd med dette.
- Det vi primært ber om er at disse problemstillingene blir tenkt gjennom og reflektert over, sier han.
Informasjonsmøte
Som en start på arbeidet med implementering av kvalifikasjonsrammeverket og refleksjonen rundt pedagogikk og vurderingsformer, blir det arrangert et informasjonsmøte onsdag 14. april.
Her vil Iver Bragelien gi en introduksjon til kvalifikasjonsrammeverket.
Videre blir det innlegg ved professor Arild Raaheim fra Institutt for utdanning og helse ved UiB, som også er professor II ved NHH og visedirektør Ib Andersen fra CBS Learning Lab, ved Copenhagen Business School.
Implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning Informasjonsmøte Dato: Onsdag 14. april
Tid: 10.15-12.00
Sted: Aud. Agnar Sandmo
Informasjonsmøte på engelsk
Dato: Onsdag 21. april.
Tid: 10.15-12.00
Sted: Styrerommet, 9. etasje
|