Tjenesteinnovasjon og telekom til frokost

Lehmkuhlkonferansen 2009

For fjerde år på rad inviterte NHH og Bergen Næringsråd til frokostseminar i forkant av Lehmkuhlforelesningen. Morgenfuglene fikk servert presentasjoner av NHH og SNFs nysatsing innen tjenesteinnovasjon, av det langvarige samarbeidet mellom høyskolen og Telenor, og en debatt om hva høyskolen har å tilby næringslivet.

25.09.2009 - Hallvard Lyssand


Lehmkuhlkonferansen har så smått etablert seg som en tradisjon, og tema blir valgt med utgangspunkt i den etterfølgende Lehmkuhlforelesningen.

Siden årets foreleser, Siri M. Kalvig, primært skulle snakke om gründererfaringene sine, stod gründervirksomhet og innovasjon også sentralt under frokostseminaret.

Per Egil Pedersen
Professor Per Egil Pedersen.

Innovasjonenes Askepott

Per Egil Pedersen ved Institutt for strategi og ledelse er NHHs nyeste professor. Han forsker blant annet på tjenester og tjenesteinnovasjon, og tok for seg disse temaene i foredraget sitt.

Ifølge Pedersen utgjør tjenester 60-70 prosent av verdiskapningen og 70-80 prosent av sysselsettingen i vestlige land. Men området mottar bare vel 30 % av den offentlige støtten til innovasjon.

Han konstaterte at tjenester gjerne er immaterielle, heterogene og vanskelige å lagre, og at det tidvis uhåndgripelige ved tjenester gjør at tjenesteinnovatører gjerne har vanskeligheter med å skaffe pengestøtte til å utvikle ideene sine.

Pedersen påpekte likevel at tjenesteinnovasjon er i frammarsj, og at interessen er økende.

- Tjenesteinnovasjon er innovasjonens Askepott: Til dels neglisjert, til dels en upolert diamant, fastslo han.

Vil etablere forskningssenter

Blant dem som har planer om å polere diamanten er NHH og SNF.

Pedersen presenterte NHH og SNFs mål om å etablere et Senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI) i privat tjenesteyting. Ønsket er at NHH og SNF skal være kjernen i et slikt senter, men at det skal famne brett og inkludere både relevante forskningsmiljøer og næringslivspartnere.

Søknadsprosessen er i gang, og mulig oppstart for prosjektet er 2011.


Øystein Foros
Professor Øystein Foros.

God kommunikasjon

Professor Øystein Foros fra Institutt for foretaksøkonomi presenterte et eksempel på et eksisterende, langvarig forskningssamarbeid mellom NHH og næringslivet, nærmere bestemt Telenor.

Det hele ble innledet da Tormod Hermansen tok over som sjef for Televerket i 1991. Han kjente blant annet NHH-professor Kåre P. Hagen gjennom tidligere arbeid i finansdepartementet, og sammen tok de initiativ til samarbeidet.

- Siden har Telenor bidratt med store summer i finansiering av NHH-forskning, opplyste Foros.

Han la til at det som begynte som forskning på telekommunikasjon - et relativt lite "hipt" område - har vokst, utvidet seg til også å handle om medier og medieøkonomi i større sammenheng og blitt viktig både for forskning og undervisning ved NHH.

Samtidig har samarbeidet vært med å legge grunnlag for å få andre finansieringskilder på feltet, for eksempel NFR og EU.

Uavhengig og langsiktig?

Foros tok også for seg sentrale kritiske spørsmål. Er det uheldig med privat finansiering av forskning? Fører det til at oppdragsiver bestemmer fokus? Blir det hele kortsiktig og ustabilt?

Basert på Foros' erfaringer med Telenor som oppdragsgiver var svarene på samtlige spørsmål "nei."

Han konstaterte at selskapet har vist seg å være en svært stabil oppdragsgiver, og at de heller enn å kreve fokus på spesielle områder har bidratt med forslag som kan hjelpe forskerne til å skifte fokus eller ta ut nye retninger.


Lehmkuhlkonferansen 2009
Lehmkuhlkonferansens debattpanel. Fra venstre: Anton Engen, Solveig Holm, Jarle Møen og Tor Aase Johannessen.

Innovasjonsbørs eller forskningskatedral?

Frokostseminaret ble avsluttet med en debatt under ledelse av Atle Kvamme fra Bergen Næringsråd.

Et panel bestående av NHH-erne Tor Aase Johannessen (SOL) og Jarle Møen (Foretak), samt daglig leder Solveig Holm fra Connect Vest og Anton Engen fra Aqua Service.

De diskuterte innovasjon og kommersialisering av ideer, om kontakten mellom NHH og næringslivet er god nok, og om - og i tilfelle hvordan - man kan ha nytte av hverandre.

Debatten inkluderte temmelig raskt bidragsytere fra salen, og avslørte i alle fall en viss kløft mellom de som mente at næringslivet må kunne forvente konkrete resultat av penger investert i forskning, og de som påpekte at gode forskningsinstitusjoners fremste styrke nettopp er relativt kompromissløs uavhengighet i jakten på ny kunnskap.



Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive