Publikasjonsbonus for artikkel om prising av innholdsmeldinger på mobil
Professorene Øystein Foros, Hans Jarle Kind og Kåre Petter Hagen er tildelt publikasjonsbonus for artikkelen Price-dependent profits sharing as a channel coordination device. Et sentralt utgangsspørsmål er hvorfor leverandører av innhold til mobiltelefoner fortsatt kan ta betaling i en situasjon der mange leverandører på internett er tvunget til å tilby sine tjenester gratis.
16.06.2009 - Red.
Price-dependent profits sharing as a channel coordination device er forfattet av professor Øystein Foros ved Institutt for foretaksøkonomi og kollegene Hans Jarle Kind og Kåre Petter Hagen fra Institutt for samfunnsøkonomi, og er publisert i Management Science.
Øystein Foros.
Foto: Arkiv
"Artikkelen er motivert av Telenors forretningsmodell for prising av innholdsmeldinger via mobiltelefon. Typiske eksempler på slike meldinger er ringelyder, logoer, vitser, nummeropplysning og scoringsvarsel av typen RBK-Brann 9-0," forklarer Øystein Foros, og fortsetter:
"På slutten av 90-tallet prøvde Telenor å selge slike meldinger selv direkte til kundene. Det ble ingen suksess, og man innså at mindre innholdsleverandører hadde bedre markedsforståelse og kreativitet."
"Telenor og NetCom valgte derfor frivillig å åpne sine nett (vertikal separasjon) for innholdsleverandører som valgte hvilke tjenester som skulle tilbys og til hvilke betingelser. Med andre ord; la de tusen blomster blomstre."
Kåre Petter Hagen.
Foto: Arkiv
"Mobiloperatørene fortsatte å hente inn betalingen fra sluttkundene via mobilregningen, men det var innholdsleverandørene som bestemte hvilke tjenester som skulle selges og til hvilken pris."
"Med dette la man seg på en åpen struktur tilsvarende det vi finner på internett. Enhver kan etablere seg som innholdsleverandør."
"Ulempen med dette på internett er profitterodering ved at aktørene får sterke insentiver til å underby hverandres priser. Resultatet er at de fleste innholdsleverandører tvinges til å tilby sine tjenester gratis."
Hans Jarle Kind.
Foto: Arkiv
"Det samme har ikke skjedd med innholdsmeldinger på mobiltelefon. Hvorfor? Det er spørsmålet denne artikkelen prøver å besvare."
"I artikkelen vises det at den delingsregelen som Telenor benytter overfor innholdsleverandørene vil redusere deres insentiv til å underkutte hverandre selv om de selger tjenester som er svært nære substitutter."
"Regelen innebærer at innholdsleverandører bestemmer sluttbrukerprisen, men jo høyere sluttbrukerprisen er, desto høyere andel av prisen sitter innholdsleverandøren igjen med. Innholdsleverandøren påføres dermed en ekstra kostnad ved å underby konkurrentene, og dette hindrer destruktiv konkurranse. Dette kan i sin tur stimulere til økt innovasjon blant innholdsleverandørene."
"Videre vises det i artikkelen at en slik delingsregel er bedre enn alternative vertikale restriksjoner - som en todelt tariff eller bindende videresalgspris - når innholdsleverandørene har bedre markedsforståelse enn distributøren. Og det er nettopp kjernen i det underliggende delegeringsproblemet i dette tilfellet," avslutter Foros.
|