Disputas: Merkepersonlighet
Adrian Peretz disputerer for doktorgraden ved NHH torsdag 25.juni med avhandlingen Brand Personality and the Utilitarian Brand.
23.06.2009 - Red.
I løpet av det siste tiåret, etter at Jennifer Aaker publiserte artikkelen Dimensions of Brand Personality har det vært mye empirisk forskning på betydningen av merkepersonlighet for merkevarer som har symbolsk verdi for forbrukeren.
Det har imidlertid vist seg at forbrukere også assosierer menneskelige personlighetstrekk med produkter som ikke har særlig symbolsk verdi - som oppvaskmiddel, vaskemiddel, tannpasta osv. Og da er det viktig å få klarlagt hvorfor forbrukere har slike personlighetsassosiasjoner til denne type produkter og særlig hvordan denne informasjonen inngår i forbrukernes vurderinger.
I denne avhandlingen har fokuset vært på om merkepersonlighetsassosiasjoner kunne være relevante i forbrukeres vurderinger av utilitaristiske (funksjonelle) merkefordeler - og i så fall hvilke merkepersonlighetsdimensjoner som kunne være relevante for slike vurderinger.
Videre tar avhandlingen for seg hvilke individuelle eller kontekstuelle faktorer som kan moderere effekten av merkepersonlighetsassosiasjoner på vurderinger av funksjonell nytte.
For å belyse dette temaet bygger avhandlingen på funksjonell holdningsteori, teori om kildeeffekter, oppfattet risiko og usikkerhet ved beslutninger.
Gjennom to eksperimenter vises det at noen merkepersonlighetsdimensjoner kan indirekte påvirke vurderinger av funksjonell merkenytte.
Adrian Peretz har en bachelor i finans og økonomi fra BI og MBA fra Columbia Business School i New York. Han jobber i dag som merkevaredirektør i Mills BA.
Tema for prøveforelesning: Tracing the roots of and developments in functional attitude theory and exploring its implications for brand positioning. Tid og sted: Torsdag 25. juni 11.15 - 12.00 i Karl Borchs Auditorium
Avhandlingens tittel: Brand Personality and the Utilitarian Brand
Tid og sted for disputasen: 13.15 i Karl Borchs auditorium
Prøveforelesningen og disputasen er åpne for publikum, og avhandlingen er tilgjengelig ved henvendelse til presse@nhh.no
|