Taper ikke på miljø
- Grønn strategi vil ikke være taperstrategi, sa Harald Magnus Andreassen på Bergen Shipping Conference. Han tror det kan bli vanskelig for shippingbransjen å omfavne en slik strategi i dagens situasjon.
14.10.2008 - Jens Frølich Holte
Sjeføkonomen i First Securities var første foredragsholder på dagens konferanse. Han mente at shippingbransjen i utgangspunktet ikke bør frykte strengere miljøkrav.
- Shipping er grønn transport. Jeg blir slått av tallene. Når noe skal fraktes rundt i verden, er det mest miljøvennlig å sette det på en båt, påpekte Andreassen.
I overlevelsesmodus
Andreassen innrømmet også at det ville bli vanskeligere å "tenke grønt" i dagens marked. Han trakk frem to hovedgrunner til dette. Den første er finansiell.
- Prisen på finansiering stiger, og selskapenes inntjening svekkes kraftig. I dag er det svært krevende for bedrifter å tenke langsiktig. I dag er utfordringen å overleve, konstaterte Andreassen.
Oljepris fjerner insentiv
Den andre grunnen er oljeprisen - som i sommer nådde 140 dollar fatet. Siden toppnoteringene har oljeprisen falt kraftig. I forrige uke ble olje omsatt til under 80 dollar fatet.
- Fallet i oljeprisen fjerner et viktig insentiv til å tenke grønt, påpekte Andreassen.
Siden oljeprisen påvirker drivstoffkostnadene til skipene, vil en lav oljepris for eksempel gjøre det mindre lønnsomt å finne tekniske løsninger som reduserer utslipp og drivstofforbruk. Andreassen mente likevel at bransjen må innse at en grønn strategi lønner seg.
- Dere må regne med at det kommer nye pålegg og krav, og det vil koste. Gitt det vi vet i dag, vil en grønn strategi ikke være en taperstrategi, sa Andreassen.
Paraplyen kommer tilbake med mer fra Bergen Shipping Conference.
SJEFØKONOM. Harald Magnus Andreassen fra First var førstemann på podiet under Bergen Shipping Conference i Aulaen.
Foto: Jens Frølich Holte
|