- Content is king
- Medienes innhold og kvalitet kommer fortsatt til være den avgjørende faktoren i kampen om publikum. Det var en av spådommene professor Guttorm Schjelderup kom med under Nordiske Mediedager.
09.05.2008 - Torgeir Uberg Nærland
Paneldebatten som Schjelderup deltok i bar tittelen Hvor går pengestrømmen? og tema var morgendagens medieøkonomiske virkelighet.
Hvor skal mediene få inntektene sine fra i fremtiden? Og hvilke veier tar pengene? Er det distribusjon eller innhold som vil være inntektsdriver? Og hvilke plattformer vil overleve økonomisk? var blant spørsmålene debattleder og NRK journalist Anders Magnus stilte til panelet.
I tillegg til Schjelderup bestod panelet av konserndirektør i A-pressen John Kvadsheim, administrerende direktør i VG multimedia Torry Pedersen og tidligere administrerende direktør i Telenor Broadcast Stig Eide Sivertsen.
Flere superstars
I debatten pekte Schjelderup på at en av hovedutfordringene til fremtidige medieprodusenter vil bli å skape medieprodukter som skiller seg ut i fra resten.
- Jeg tror at mediene i fremtiden i tiltagende grad vil bli preget av "superstars", som gir produktet særpreg og identitet, argumenterte professoren og brukte høyprofilerte nyhetsankere om eksempel på hvordan man kan få nyhetsprogram til å skille seg ut i fra konkurrentene.
Lokalavisene øker
Likeledes forklarte professoren nedgangen i salget av papiraviser med at avisene ikke har klart å skille seg nok fra hverandre.
- Andre årsaker kan være at dagens avismarked er avpolitisert. Og i tillegg møter papiravisene sterk konkurranse fra Internett, fortalte Schjelderup fremfor stappfulle lokaler i Grieghallen.
Schjelderup påpekte imidlertid at den negative trenden for opplagstall ikke er tilfellet når det kommer til nisjemedier som lokalaviser.
- En viktig årsak til at lokalavisene gjør det bra er at de ikke konkurrerer med nettet i dekningen av lokalstoff, forklarte professoren.
Trender i fremtiden
Etter en noe ufokusert men likevel spennende debatt ble til slutt paneldeltakerne bedt om å spå hvilke trender som kom til å prege medielandskapet i fremtiden.
I følge Schjelderup ser det ut til at distributørene får mindre makt i fremtiden samtidig som innhold blir viktigere.
- I tillegg ser det ut som at mobiltelefoner med touch-system kommer til å bli viktigere i fremtiden, avsluttet medieøkonomen.
|