Loranges pilarer
- Færre institutter og færre titler. Det var noen av Peter Loranges læresetninger da han "kom hjem" til NHH for å snakke om ledelse av akademiske organisasjoner torsdag.
In English
22.08.2008 - Knut André Karlstad
Lorange åpnet foredraget med å mimre tilbake til 1963 da han som en del av NHHs første kull i Breiviken satt i samme auditorium som torsdagens foredrag, og hadde matematikk med professor Selmer. Den gang var Einar Hope og Agnar Sandmo kursassistenter. I dag står Sandmos navn over døra.
Med over 20 års erfaring som toppsjef ved Bi og IMD har han mye å mene om ledelse av akademiske institusjoner, uten at han på noen måte kom med noen skreddersydd oppskrift på hvordan NHH skal styres:
- Jeg vil på ingen måte si "sånn skal det være". Men dette er innspill til hva man kan gjøre.
Samspill i klasserommet
Peter Lorange bygget foredraget sitt på fire pilarer for ledelse av akademiske organisasjoner. Et av hans hovedpoenger var at forskning og undervisning er to sider av samme sak, og at samspillet mellom professorene og studentene er veldig viktig.
Loranges fire pilarer Pilar 1: Sterkt, men praktisk forskningsfokus
Pilar 2: Studentene og deltagerne i klasserommene har veldig stor innvirkning
Pilar 3: Bygge på moderne teknologi
Pilar 4: Hva behøver den akademiske organisasjonen for å drives på en måte som er konsistent med pilar 1-3?
- Vi er ikke lengre der vi var med "Herr Professor" som står og messer for studentene. Professorene i dag må jo kunne lytte! Det er viktig at vi ser klasserommet som den andre delen av forskningen. Jeg har erfart at man ofte har problemer med å få forskningen raskt nok inn i kursene. Det fordrer at studentene ser på seg selv som ansvarlige medlemmer av teamet. Alle skal lære. Men det blir vanskeligere når alle kommer fra ett land, og er like gamle. Her tror jeg NHH er på rett vei, sa Lorange.
Forskere er tradisjonelt sett vant til at arbeidene deres diskuteres og debatteres i ulike fora, men helst på professornivå og på spalteplass i tidsskriftene. Lorange etterlyste mer diskusjon og bruk av aktuelle arbeider i auditoriene.
VANSKELIG. - Det ligger et aksiomatisk driv i våre miljøer, som vi må jobbe med, mente Peter Lorange.
Foto: Kristian Tindeland Marthinsen
Fæle spørsmål
Lorange forsvarte grep han hadde tatt som rektor på BI og president ved IMD, men som tradisjonelt møter motstand i et akademisk miljø. Blant annet er han en forkjemper for en flatere organisasjonsstruktur - færre institutter og avdelinger, og færre titler.
- Mange akademiske institusjoner har mye internpjatt. Det går for treigt. For mange komitéer, for mye prat, fortalte han og brukte blant annet eksempler fra Harvard og LBS for hvordan nedbygging av barrierene mellom de ulike fagfeltene kan gi resultater. Men ofte ikke helt uten gnisninger.
- Det ligger et aksiomatisk driv i våre miljøer, som vi må jobbe med. Dette er fæle spørsmål å drive med, for dette er ting som ligger dypt inne i oss, sa Lorange.
Spillende trener
Victor Norman var blant de i salen som hadde innspill, og tolket blant annet Loranges foredrag dit hen at han så på rektorrollen som en coach.
- Jeg tror man vil se mer top-down-ledelse, sa Lorange, og mente at det er legitimt. Selv brukte han mye tid på å gå rundt og involvere seg som leder og Lorange var enig i at hans oppfattelse av rektorrollen kan ses på som en slags spillende trener.
- Å være rektor er en 20-timers jobb, sa han.
Dyrk entreprenørene
Da rektor Jan I. Haaland skulle oppsummere foredraget var "samspill" et nøkkelord. Peter Lorange snakket mye om det å mobilisere team av forskere.
- Det er viktig å ha forskningsentreprenører i rekkene og at disse er i stand til å mobilisere team av kolleger. Det er et dilemma at de som ofte ser nye idéer er så lite flinke til å jobbe med andre. Gi de interne entreprenørene sjansen, var oppfordringen.
Kommentér: Loranges foredrag
Har du kommentarer til innspillene Peter Lorange kom med torsdag, eller NHHs arbeid med ny strategiplan?
Tråd |
Sender |
Siste innlegg |
|