Fagspråk legger strategien
UiB-professor Gunnstein Akselberg.
Humaniora-fagene har blitt svekket de siste årene. - Vi er i en skvisa situasjon, sa professor Gunnar Akselberg da han holdt foredrag på Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon sitt strategiseminar i går.
10.01.2007 - Sigrid Folkestad
Gunnar Akselberg er professor ved Universitetet i Bergen og sitter som medlem i Nasjonalt fakultetsmøte. Han kjenner derfor humanioraforskningen godt. Han var invitert til FSK-seminaret for å snakke om humanistisk forskningspolitikk.
- Vi er i en skvisa situasjon. Ikke bare i Norge, men i hele Europa. Jeg snakket med fagkollega rett før jul. Han er ansatt ved universitetet i Ålborg. Der hadde de sagt opp 15 personer i fagstaben ved humaniorainstituttene, fortalte Akselberg.
Kristin Rygg, Marita Kristiansen og Trine Dahl på strategiseminar.
Hvorfor er det så ille, spurte Akselberg.
- Vi representerer små miljøer og slike fagmiljøer blir ofte sett på som lite slagkraftige. Et annet argument som gjerne blir brukt mot oss er at vi er for heterogene, noe som ifølge enkelte fører til at miljøer blir svake. Så det har ikke vært lett å få store forskningsprosjekter.
Sunniva Whittaker styrer FSKs strategiseminar.
Strategiseminaret på Solstrand Hotel startet med innledning og diskusjon rundt FSKs forskningsstrategi.
- Vi arrangerer et slikt strategiseminar hvert år, men denne gang ønsket vi å ha inn både Akselberg og Bjarte Grønner, som holdt innlegg om NHHs forskningsstrategi, sa professor og instituttstyrer Sunniva Whittaker.
FSK hadde også invitert Asle Haukaas til å snakke om formidling; NHHs forskningsstrategi del II. Formidlingskomponenten.
Kristin Rygg deltok på strategisamlingen på Os.
På programmet for onsdagen var punktet Oppfølging av bachelormodulene, karakterfordelingen, og innspill til kvalitetsrapporten. FSK-tilsatte var også gjennom en diskusjon om utvikling av mastermodulene, med innspill til kvalitetsrapporten.
Willy Rasmussen, Bjørnulf Hinderaker og Jan Emil Tveit.
Tirsdag gikk forskningskoordinator Bjarte Grønner gjennom forskningsindikatorene, og særlig ett punkt vakte interesse og debatt.
- Høyskolene skal legge til rette for at den enkelte forsker får sammenhengende tid til forskning, sa Grønner.
- Kanskje høyskolen burde diskutert dette mer inngående, var én av kommentarene fra fagstaben ved Insitutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon.
Åge Lind og Jan Roald.
Professor Ingrid Simonnæs ga en presentasjon av FSKs forskningsområder: Fagspråk (fagtekster og fagkommunikasjon), terminologi (teoretisk)/Terminografi, leksikografi, oversettelsesvitenskap, tekstlingvistikk, interkulturell kommunikasjon.
Simonnæs gikk kort gjennom forskningsprosjekter ved instituttet, blant annet KB-N (= Kunnskapsbank for norsk økonomisk-administrativt domene), som avsluttes i disse dager, og TERMDIST (nordisk nettverk med sikte på utvikling av MBA i terminologi basert på fjernundervisning).
Insitituttet har også et prosjekt med opprettelse av tekstdatabase av besvarelsene til translatøreksamen- TK-NHH.
Et annet pågående forskningsarbeid er Utvikling av nettmoduler (fjernundervisning) i fransk juridisk språk "Le droit en ligne …
|