Populær videreutdanning

32 personer har meldt seg opp til MTM-studiet.

Master of Technology Management (MTM) er et av landets ledende videreutdanningsprogram. Samarbeidet mellom NTNU og Norges Handelshøyskole gjør programmet enestående i Norge.

10.04.2007 - Kristian T. Marthinsen


Rune Sjursen fra Sjøforsvaret og Ann Øygård fra Hydro er ferske, men dedikerte MTM-studenter.

MTM-programmet er et av få program i Europa som kan tilby studieopphold ved internasjonalt anerkjente institusjoner som MIT, National University of Singapore og Chalmers.

- Studentene er veldig godt fornøyd med kursenes innhold og organisering, og de synes det er fint å komme hit til NHH, forteller avdelingssjef Elisabeth Løvenholm ved Etter- og Videreutdanningen.

Drømmer om utlandet
MTM- studentene tar den toårige utdannelsen i kombinasjon med full jobb. Studiet har tre samlinger ved NHH hvert vårsemester. Deretter har de ett semester på NTNU før de reiser utenlands et halvt år. Det siste semesteret brukes til å skrive masteroppgaven.

Rune Sjursen fra Sjøforsvaret og Ann Øygård fra Hydro er to av deltakerne fra det ferske MTM-kullet. Da Paraplyen snakket med dem, hadde de har kun vært studenter i to snaue måneder, men begge ser at de kan ha utbytte av studiet.

- Dette studiet er direkte anvendbart i forhold til jobben jeg har. Det er fortsatt mye jeg kan lære, både når det gjelder personal- og investeringssiden i bedriften jeg jobber i, sier Hydro-ansatte Øygård.

- Studiet skal sette en i stand til å innta lederstillinger i bedriftene, og jeg ser på studiet som relevant for forsvaret og min videre karriere, supplerer Sjursen.

Begge deltidsstudentene motiveres av mulighetene til å studere ved topp universiteter i utlandet. Mens Sjursen vil reise til Boston for å studere ved MIT, ønsker Øygård å tilbringe fire måneder av studietiden i Singapore.

Stor oppslutning
Kursene til Etter og Videreutdanningen ved NHH blir stadig mer populære.

- Kveldskursene har hatt god oppslutning, MBA-studiet i strategisk ledelse er fulltegnet og 32 deltakere fra hele landet er påmeldt MTM-studiet, forteller Løvenholm.

Selv om slike mastergrader er dyre, er stadig flere bedrifter villige til å satse litt ekstra på sine ansatte.

- Bedriftene mener nok de får noe igjen for å sende de ansatte på slike kurs. Samtidig som det øker bedriftens konkurranseevne, er det også et tiltak for å beholde den ansatte og dens kompetanse, sier Løvenholm.



Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive