Vil ikke redusere reklamemengden
P4 og Kanal 24 vil ikke redusere reklamemengden for å tiltrekke seg lyttere, selv om lytterne selv ofte ser på reklame som støy. En fersk SNF-rapport ser nærmere på konkurransen mellom de to kommersielle radiokanalene.
29.06.2006 - Sigrid Folkestad
I SNF-prosjektet "Konvergens mellom IT, medier og telekommunikasjon: Konkurranse- og mediepolitiske utfordringer" utgitt ved CASE, skriver Mari Kvaløy om konkurransen mellom Kanal 24 og P4. Det kommersielle radiomarkedet er et tosidig marked med nettverkseffekter der radiokanalene finansierer sin virksomhet gjennom å selge annonser. For annonsørene er det viktig å ha flest mulig lyttere.
Men Kanal 24 har slitt med å markere seg i det norske radiomarkedet. Med en programprofil som ligger tett opp til P4-profilen har kanalen fått lave lyttertall og et solid underskudd, mens konkurrenten P4 har tre ganger så mange lyttere. Modellene som analyserer forholdet mellom medier, annonsører og publikum viser at like programprofiler vil føre til at kanalene vil få mindre overskudd enn valg av programprofiler som er mer differensierte. Grunnen til dette, mener Kvaløy, er at konkurransen om lytterne kan presse reklamemengden ned fordi lytterne antas å mislike reklame.
- I lys av økonomisk teori kan det i all hovedsak se ut som om konkurransen mellom Kanal 24 og P4 dreier seg om å ha den beste programkvaliteten i stedet for å konkurrere om lytterne gjennom å redusere reklamemengden, er en av konklusjonene i rapporten.
Senter for samfunns- og næringslivsforskning har lagt ut sju nye rapporter og arbeidsnotater på www.snf.no.
David Holm: Hvordan håndterer styrene i helseforetak konflikt mellom incentiver i økonomisk styring og regelstyring?.
Hans K. Hvide and Eirik G. Kristiansen: Management of Knowledge Workers.
Tore Nilssen: Medier i markedet.
Tommy Staahl Gabrielsen: Two-sided markets with bargaining over content - the monopoly case
Mari Kvaløy: Konkurranse i tosidige markeder - en analyse av det norske radiomarkedet.
Thomas Rieber-Mohn: Rettsvern mot omgåelse av DRM-teknologi - en trussel mot opphavsretten?
Lars Erik Hansen: Hvordan kan fusjonen mellom P&O og Carnival påvirke konkurransedynamikken i cruisemarkedet?
|