Mission blir NHHs partner

Designbyrået Mission er kåret som vinner av konkurransen om ny grafisk profil. Byrået blir NHHs samarbeidspartner i videreutviklingen av grafisk profil og merkebygging framover.

28.09.2005 - Asle Haukaas/Kristin Risvand Mo


- Dette er en kåring av NHHs samarbeidspartner for utvikling av ny grafisk profil. NHH har ikke en grafisk profil i dag som er bred nok til å omfatte alt som inngår i strategisk merkebygging. Derfor er det viktig å få dette på plass som en del av grunnlaget for bedre merkebygging av NHH-miljøet, sier informasjonssjef Asle Haukaas.

I sommer utlyste NHH en konkurranse om ny grafisk profil. 24 byråer fra ulike deler av landet meldte seg til en prekvalifisering, hvorav fire gikk videre til selve konkurransen. Av disse trakk Oslo-byrået Mission det lengste strået, ut fra deres strategiske tilnærming og grafiske konsept.

Overbevisende analyser
- Mission har levert det konkurranseforslaget som er mest i tråd med hva NHH er og hvor vi vil. De har gjort overbevisende strategiske analyser av NHHs kjerneverdier og levert solide forslag til hvordan dette bør inngå i NHHs merkebygging, sier Asle Haukaas. Juryen har vektlagt byråets erfaring og kompetanse.

- Mission tenker målrettet, integrert og helhetlig, noe som vil være av stor verdi for oss. Nå har vi en god partner i arbeidet med å videreutvikle en ny grafisk profil utover høsten, sier Haukaas.

Enstemmig jury
Det var en enstemmig jury som samlet seg om Mission. Juryen har bestått av interne krefter innen merkebygging, informasjon og markedsføring samt Leif Egil Hem, programdirektør for NHHs executive MBA-studium i merkevareledelse og Knut Djønne Salte, informasjonsansvarlig i studentforeningen. Seniordesigner Øyvind Lothe i Reine Linjer as har fungert som konsulent for juryen.

- Det var med stor glede vi mottok meldingen. Det skal bli både utfordrende og lærerikt å jobbe med Norges ledende miljø innen økonomiske og administrative fag, sier Øystein Aurlien i Mission.

Mission har jobbet med AFF tidligere. Mens AFF byttet hele sitt formspråk, skal NHH bygge videre på det som har preget høyskolen siden 1958. Før det hadde NHH flere ulike logoer.

Ivaretar særpreg og historie
Av de fire konseptene juryen vurderte var Mission sitt det minst radikale.
- Det er dette konseptet som ivaretar NHHs særpreg og historie best. Samtidig har det potensiale og tilfredsstiller kravene internett og elektroniske formater stiller til en moderne grafisk profil.

- Konseptet til Mission vil ivareta omdømme- og rekrutteringsbehovene til NHH slik at høyskolen vil framstå som en samlet avsender. Det er i seg sjøl god nok begrunnelse til å gjøre noe med vårt visuelle uttrykk, sier Haukaas.

- Hovedbegrunnelsen til juryen er at NHH trenger noe samlende som samtidig er enklere og bedre å kommunisere godt med. I dag spriker vi for mye og framstår ikke som om det er en og samme avsender.

Les mer om Mission her


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive