Hva får jeg for kaninen min?
Dette spørsmålet kom fra et av barna som besøkte NHHs stand på Forskningsdagene som er en fin kunnskapsfest med foredrag, skoleprosjekt og stands. Jan I. Haaland, Ola H. Grytten, Victor D. Norman og fire studenter representerte NHH.
27.09.2005 - Asle Haukaas
Studentene Thomas Askeland og Erlend Reigstad bemannet NHHs stand "Hvordan bli millionær i en fei?" Her stod ungene i kø for å konkurrere om en mp3-spiller hvis de klarte et byggverk på 60 sekund, og de kunne lære om hvor vanskelig det er å bli millionær. Det er ikke gjort i en fei.
Forskningsglede
- Forskningsformidling er kanskje like viktig som forskningen selv. Uten formidling ville forskningen ha mindre allmenn verdi og interesse, sa Jan I. Haaland under åpningen. Rektor vektla at Forskningsdagene er unike også som formidling. Mens en tradisjonelt fokuserer på resultater og anvendelse, setter Forskningsdagene selve forskningsprosessen og ikke minst forskningsgleden i sentrum.
- Det er spennende å la barn og ungdom utfolde denne nysgjerrigheten og vitetrangen i retning av forskning og faglige utfordringer. I mine øyne gir Forskningsdagene en helt spesiell og unik form for fokus på forskningen.
Skoleprosjekt
For første gang var NHH med på et skoleprosjekt hvor en sjetteklasse fikk et forskningsoppdrag av en professor. Ola H. Grytten utarbeidet fire spørsmål til 6. trinnet på Kjøkkelvik skole i Bergen. Og elevene bestod prøven med glans da de presenterte sine konklusjoner for medelever og andre skoleelever.
Elevene studerte om Norge var en egen stat, og med unntak av egen konge og egen utenrikstjeneste, var svaret deres ja. Videre har de studert hvor reell faren for krig var mellom de to landene, hvor sterke de var militært sett og de seks lydrikepunktene. Og ut fra blant annet statistikk på barnedødelighet, konkluderte elevene::
"Ulike mål på velstand viser at Norge var rikere enn Sverige i unionsperioden. I 1905 gikk Sverige forbi Norge, noe som var del av grunnlaget for at nordmenn ville ut av unionen".
Ola H. Grytten holdt også et populærvitenskapelig foredrag for et mer voksent publikum lørdag om 1905 og om Norge var et så fattig land den gang som mange synes å tro.
Trekkplaster til slutt
Det er vel få som med større engasjement og stor innsikt kan snakke om når økonomer blir politikere og omvendt enn Victor Norman? "Er økonomer bare politikere forkledd som fagfolk?" var tittelen på et inspirert foredrag om hva som er politiske utsagn og hva som er økonomiske faglige råd, og hvor viktig det skillet er.
Med gode og klare eksempler ble det et muntert foredrag med mange spørsmål og kommentarer til slutt. Hardangerbrua ble dratt fram som noe ikke en eneste økonom vil forsvare opp mot andre samferdselsbehov, mens en politisk kan være for. Konkurranseutsetting av offentlige tjenester er et vanskeligere spørsmål hvor et faglig svar må nyanseres.
- Det var helt bevisst at vi ønsket å bruke Victor Norman som et trekkplaster på slutten av Kunnskapsfesten. Han er kanskje den største publikumstrekkeren i forskningsmiljøene i Bergen og var et viktig navn på plakaten for oss, sier prosjektleder for Forskningsdagene i Bergen Eivind Olsvik.
Denne uka reiser NHH-studentene Janne Flovik Olsen og Kjetil Anfinnsen rudnt til videregående skoler i fylket med forskningsbussen Einstein. Neste år overtar NHH-eren Lene Eltvik som prosjektleder for Forskningsdagene. Hun jobbet i vår på Informasjonsavdelingen og Internasjonalt kontor.
Jan Haaland åpnet Kunnskapsfesten under Forskningsdagene i Bergen sammen med prorektor på UiB.
Foto: Asle Haukaas
Direksjonsmusikken dro i gang Forskningsdagene med publikumsshow på Vågsallmenning og innendørs.
Foto: Asle Haukaas
Elever fra Kjøkelvik skole presenterte sine forskningsresultater om 1905 foran skoleelever og professor Ola H. Grytten (til høyre).
Foto: Asle Haukaas
Ask Haukaas (11) var en av de som klarte utfordringene til NHH-studentene på 60 sekund.
Foto: Asle Haukaas
Victor D. Norman trakk mange tilhørere til sitt foredrag om faglige råd fra økonomer i politiske spørsmål.
Foto: Asle Haukaas
|