SMS: En overraskende braksuksess
WAP floppet mens SMS ble en suksess. Billig å bruke, stabile priser og felles standarder forklarer hvordan et så håpløst system som krever 65 tastetrykk for å be en venn ut på en øl ble en braksuksess i Norge.
08.11.2005 - forskning.no
7777 55 2 555 0 888 444 0 4 222222 0 88 8 0 666 4 0 8 2 0 33 66 0 66666 555 111.
Sifferne er "Skal vi gå ut og ta en øl?" på SMS. I alt må du utføre 65 tastetrykk for å be en venn med ut på et glass. Hvordan kunne et så håpløst brukergrensensnitt bli en braksuksess?
Det er spørsmålet forskerne Øystein Foros og Frode Steen ved NHH har forsøkt å finne svar på, med støtte fra forskningsprogrammet "Kommunikasjon, IKT og medier" KIM.
Sammen med Kjetil Anderson i Telenor R&D har de utgitt rapporten "The SMS Bandwagon in Norway: What Made the Market?"
Spesielt stor suksess i Norge - SMS har blitt en overveldende suksess i hele Europa. I Norge slo SMS gjennom tidligere og ble en enda større suksess enn ellers i Skandinavia og Europa, sier Øystein Foros til forskning.no.
- Det tok av mot slutten av 1990-årene. I dag er SMS blitt en signifikant tjeneste som utgjør en fjerdedel av mobilselskapenes inntekter.
Han reiser spørsmål om hvorfor SMS har hatt særlig stort gjennomslag i Norge. Vi ligger nemlig relativt likt med andre land når det gjelder utviklingen i spredningen av mobiltelefoner.
- I begynnelsen var tekstmeldinger et billig alternativ til dyre mobilsamtaler. Dette var nok en vesentlig faktor for å hjelpe markedet i gang.
Felles standard
- En annen avgjørende faktor har vært at tilbyderne tidlig ble enige om felles standarder. Prisene har også vært forutsigbare og like, uavhengig av tilbyder, i motsetning til prisene på mobilsamtaler, mener Foros.
Øystein Foros er førsteamanuensis ved Norges Handelshøyskole. Foros sitt spesialfelt er konkurranse- og reguleringspolitikk. I rapporten sammenligner forskerne utviklingen i Norge med andre land i Europa og USA.
Dessuten spør de seg hva som gjorde at WAP, som selskapene trodde mest på mot slutten av 1990-tallet, floppet, mens SMS, person-til-person og andre innholdstjenester ble suksess på svært kort tid.
Vanskelig å plukke ut vinnere på forhånd
- Hva kan bedriftene og myndighetene lære av SMS-suksessen?
- Det viktigste er nok at det er vanskelig å plukke ut "killer applications" på forhånd. WAP floppet delvis fordi det var tungvint å ta i bruk og krevde kjøp av ny telefon.
- I SMS-markedet var det allerede telefoner ute med "overflødig" funksjonalitet. Muligheten til å sende SMS lå i GSM-standarden fra begynnelsen og det var bare et spørsmål om å ta muligheten i bruk.
- Dessuten har fraværet av forhåndsregulering nok spilt en positiv rolle, sier Øystein Foros til forskning.no.
Kilde: Forskning.no
|