- Må unngå å bli et nytt Kuwait

- Vi må unngå at Norge blir et nytt Kuwait, som bare lever av å forvalte sin oljeformue, sa konsernsjef Svein Aaser i DnB NOR under sitt innlegg på Vårkonferansen som samlet et eksklusivt knippe av norsk næringslivs fremste aktører.

25.05.2005 - Stig Nøra (tekst) og Paul S. Amundsen (foto)


Årets Vårkonferanse brakte frem en rekke perspektiver på konkurranse, konkurransekraft og konkurransefortrinn.

Alt fra Norges manglende satsing på forskning og innovasjon, hvordan møte en stadig tøffere konkurranse, den norske frykten for utenlandsk eierskap og utlendinger generelt til historien om suksessen bak Norwegian ble presentert fra talerstolen under Vårkonferansen.

Det ble også debatt og tilløp til temperatur da bedriftsledere og forskere diskuterte dagens og morgendagens utfordringer for det norske næringslivet.

For mye dans i skolen
Erling Øverland var først i ilden. NHO-presidenten etterlyste større satsing på forskning og innovasjon. Han mente skolen måtte bli mer resultatorientert og etterlyste flere målinger av både elever og lærere.

- Norsk skole har mye å lære av næringslivet på dette området, sa NHO-presidenten. Han mente også at det var altfor mye sløyd, forming og dans på skolen. Øverland ville ha økt satsing på teknologi og realfag.

Naive ledere
NHH-professor Tom Colbjørnsen slo i bordet med tall som viste at nærmere 90 prosent av norske bedriftsledere ikke føler noe behov for skaffe seg innsikt i andre lands kulturer. Datamaterialet tyder på at naivitet var en viktig forklaring: Jo mindre en vet om internasjonale forhold, jo mindre synes man at man trenger å vite.

Og til de som mener norsk lederkompetanse er et konkurransefortrinn, viste tallene til Colbjørnsen at knappe 6 prosent av alle ledere har fått tilbud om ny jobb i utlandet de siste to år. Tallene var hentet fra AFFs lederundersøkelser.

En mer aktiv næringspolitikk
Konsernsjef Svein Aaser DnB NOR etterlyste en næringsvennlig politikk. - Diskusjonen om norsk verdiskaping bør heves mest mulig over partikjeklet og ha en tidshorisont langt forbi neste valgperiode, sa Aaser.

Ett av hovedproblemene, ifølge Aaser, er at så få politikere på Stortinget har erfaring fra næringslivet og fra næringsvirksomhet. - Det er en stor utfordring, sa han.

- Norge må forberede seg på hardere global konkurranse, selv om utgangspunktet er bedre, enn for de fleste OECD-land, sa Aaser.

Han viste til hvordan internasjonal handel og økonomisk vekst i økende grad skjer utenom OECD-området, og at veksten særlig skjer i de såkalte BRIK-landene Brasil, Russland, India og Kina. I 2050 vil styrkeforholdet i verdensøkonomien være endret seg totalt, hvor Kina vil være større enn USA.

Et svar på skjerpet konkurranse
Denne omfattende globaliseringsprosessen som verden nå opplever, berører i høy grad også Norge, mente Aaser, som sa at fusjonen mellom DnB og Gjensidige NOR nettopp var et svar på den skjerpede internasjonale konkurransen.

- Fusjonen har ut fra enhver målestokk vært vellykket. Vår markedsverdi er den fjerde største i Norden, prisen for forbrukerne har gått ned og samtidig har vi opplevd en bedre utvikling i markedsandelene enn selv den største optimist hadde våget å håpe på, sa Aaser og ga et stikk til akademia, inkludert deler av NHH-miljøet, som hadde vært kritisk til fusjonen.

Begrenset kompetanse
- Akademia har begrenset kompetanse på disse områdene, og bør bli mer ydmyke, sa Aaser og fikk støtte fra blant annet styreleder i SAS, Egil Myklebust.

Kritikken ble møtt av flere NHH-forskere som mente Aaser foretok noen unyanserte generaliseringer.

Vidunderlig konkurranseklima
Etter Aaser hadde tegnet et advarende bilde av en verden preget av en stadig tøffere konkurranse, entret en entusiastisk Norwegian-sjef og tidligere jagerflyger Bjørn Kjos scenen og fortalte om sin suksessferd i et knallhardt flymarked - det hele med en jagerflygers innlevelse.

- Konkurranseklimaet var vidunderlig da vi startet opp. Norge var på den tiden det landet i verden hvor det var dyrest å fly, og vi konkurrerte med et selskap som var verdens dyreste per setekilometer. Da var det bare å gi full pinne på runwayen, holde trottleren inne og håpe at det gikk bra, sa Kjos.

Folk flyr hvor som helst
Filosofien er enkel: Det spiller ingen rolle hvor du flyr hen, bare du er billig, da kommer folk, sa Kjos.

Norwegian unngikk for mye direkte konkurranse med SAS og satset etter hvert på understimulerte distrikter hvor de stod sterkt. Kjos viste til ruten Norwegian åpnet mellom Trondheim og Praha. Mange mente de var spinn gale. I dag har ruten 90 prosent i kabinfaktor.

Men nøkkelen, eller "name of the game", for et lavprisselskap er få ned kostnadene, sa Kjos som mente konkurransetilsynet var altfor snille og burde bli mye tøffere.

Moralsk arbeidsdeling
Etikk og norske idealer i en tøff internasjonal konkurranse sto også på programmet. NHH-forsker Alexander Cappelen snakket om etikk og konkurranse fra et samfunnsøkonomisk perspektiv.

Han påpekte at den norske blandingsøkonomien er basert på ideen om en moralsk arbeidsdeling mellom staten og markedet. Staten regulerer markedet og sikrer en rettferdig fordeling, mens markedet sikrer en effektiv utnyttelse av ressursene gjennom å maksimere profitt.

Cappelen mente det bare var tull at norske bedrifter var blitt mer opptatt av samfunnsansvar. Utviklingen i forrige århundre var, ifølge Cappelen, kjennetegnet av at myndighetene tok ansvar for stadig flere oppgaver.

Norske bedrifter for godt vant
Når norske bedrifter etablerer seg i utlandet er det ofte i land hvor denne typen moralske arbeidsdeling ikke fungerer.

- Det er langt fra sikkert at den norske bakgrunnen, de norske idealene, er de beste utgangspunktet for disse utfordringene. Norske bedrifter er for godt vant med de norske forholdene, sa Cappelen.

I motsetning til Cappelen mente Harald Norvik, styreleder i Oslo Børs, at bedriftenes samfunnsansvar hvilte på topplederen, ikke eierne. - Det er topplederne som setter tonen, ned i organisasjonen, ut i markedet og ut til eierne.

Skal ikke gjøre verden bedre
Norvik mente at etikk og samfunnsansvar i bedriftene var helt nødvendig for å overleve i konkurransen. - Ingen kan gjemme seg lenger, transparens er kommet for å bli, sa Nordvik.

Den tidligere Statoil-toppsjefen Harald Norvik slo også fast at norske selskaper ikke er mer etisk høyverdige enn utenlandske.

Knut N. Kjær holdt et innlegg om oljefondet som eier i internasjonalt perspektiv.
- Petroleumsfondet størrelse er 0,3 prosent av det globale kapitalmarkedet. Da kan vi ikke gjøre spesielle ting. Det overordnete målet for eierskapsutøvelsen er ikke å gjøre verden bedre, men å øke avkastningen, sa Kjær.

En annen foredragsholdet var visepresident Einar M. Bull i EFTAs overvåkingsorgan ESA, han holdt et innlegg hvor han presenterte den europeiske konkurransepolitikken.

TV 2-sjef Kåre Valebrokk avsluttet det hele med et muntert og poengtert harselas over bergensernes, underlige, men sjarmerende, dyrking av pessimismen. Til stor latter blant de fremmøte.

Aaser, Kjos og Bull i debatt om konkurranse og konkurransekraft. Politisk redaktør i Bergens Tidende, Trine Eilertsen, var som vanlig ordstyrer.
Både latter, debatt og verbale trefninger på en perspektivrik Vårkonferanse.
- I Norge er vi mer opptatt av hva naboen tjener, enn vår egen utvikling, sa Svein Aaser under Vårkonferansen.

Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive