Kaufmann på topp 50

NHH-professor Geir Kaufmanns artikkel "Two kinds of creativity" har blitt plukket ut blant de 50 beste i 2004 av Emerald Management Reviews.

23.05.2005 - Stig Nøra


Emerald Management Reviews gjennomgår og lager resymeer av akademiske businesspublikasjoner. De er en del av Emerald som er en ledende engelskspråklig utgiver av et bredt utvalg av internasjonale tidskrifter om ledelse.

Objektive kriterier
- Hvert år vurderer de over 18 000 artikler, derfor er det veldig hyggelig å bli plukket ut blant de 50 beste, spesielt siden denne utvelgelsen er basert på objektive kriterier som nedlastningshyppighet, sier Geir Kaufmann, professor ved Institutt for strategi og ledelse.

Artikkelen ble først publisert i tidsskriftet Creativity and Innovation Management i september 2004.

En ny modell for kreativitet
I artikkelen utvikler Kaufmann en ny modell for å skille mellom ulike former for kreativitet, hvor han skiller mellom reaktiv og proaktiv kreativitet.

Artikkelen kan få praktiske implikasjoner for å utvikle en bedre modellbase for endringsarbeid i organisasjoner, og i diagnoser av lederstil, spesielt i endringsledelse hvor proaktiv kreativitet er viktig.

Unngår blindspor
- En proaktiv leder kjennetegnes av for eksempel at han eller hun fort blir misfornøyd med status quo. De er flinke til å definere fremtidige problemer, og de handler før de får et problem. På den måten skaffer de seg en konkurransefordel, sier Kaufmann.

Artikkelen kan også få betydning for hvordan man setter sammen team. Det er viktig å skape team av folk med ulike problemløsningsorienteringer. Slik unngår man å havne i et blindspor, sier Kaufmann.


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive