- Publiser mer der det betyr noe

- Den viktigste strategiske utfordringen for NHH er å markere seg tydeligere som en internasjonal forskningsinstitusjon. Det må forskes godt, og resultatene må publiseres der de blir lagt merke til og får betydning faglig.

20.12.2005 - Knut André Karlstad


Dette er blant konklusjonene i en avhandling om NHHs strategiske utfordringer. Oppgaven er skrevet av informasjonssjef Asle Haukaas som MASTRA-student (executive MBA i strategisk ledelse).

- Ut fra ressursbasert teori har NHH har en solid posisjon med varige konkurransefortrinn i Norge. Endrer vi fokus mot det europeiske markedet, har ikke NHH konkurransefortrinn. Høgskolen er nær ukjent selv blant kolleger i Europa.

Fire hovedutfordringer
Utgangspunkt for oppgaven har vært NHHs strategiske handlingsprogram 2004 - 09. Det fokuseres på fire strategiske utfordringer for NHH framover. Disse er videreutvikling av studiekvaliteten, mer og bedre forskning med internasjonal publisering, NHH som den foretrukne faglige partneren for næringsliv og forvaltning samt å øke samfunnskontakten gjennom allmenn- og brukerrettet formidling.

- Viktigst er å publisere god forskning i topp internasjonale tidsskrift slik den aktuelle rangeringen i Financial Times viser. God forskning som bidrar til å flytte forskningsfronten, er det beste grunnlaget for forskningsbasert undervisning, forskningsformidling og relasjonsbygging, sier Haukaas.

Han framholder publisering som en av de beste måtene å bygge NHH som merke internasjonalt. Statistisk forskes det mindre på NHH og BI enn på universitetene. I oppgaven spørres det om ikke NHH trenger en institusjonell forskningsprofil med strategiske forskningsmidler slik Universitetet i Bergen har hatt i flere år.

Annet eierperspektiv
- Forskningen er desentralisert til instituttene og ofte videre derfra til den enkelte vitenskapelig tilsatte. Selv om forskningsinnsatsen er økende, gir det ikke gode nok utslag publiseringsmessig. Med innføring av resultatfinansiering og en visjon om å bli ledende i Europa, må langt flere forskningsresultater løftes helt fram til publisering enn hva Forskdok viser er tilfellet i dag.

I oppgaven konkluderes det ikke like hardt på studiekvaliteten fordi NHH har fulgt opp Kvalitetsreformen på imponerende vis, og videreføringen av dette er i godt gjenge. Men ut fra et eierperspektiv er studiene og kandidatene viktigst, og derfor vektlagt sterkest i resultatfinansieringen.

- NHH som annen høyere utdanning i Norge er fra myndighetenes side begrunnet med utdanningsbehov og ikke ut fra forskning, poengterer studenten.

Oppgaven peker videre på utfordringer for NHH knyttet til ledelsesstruktur, bedriftskultur, merkebygging og å utnytte stordriftsfordeler, kunnskapsspredning og mulighet for å tilby mer sammensatte kunnskapsbaserte tjenester mellom fagmiljøene, SNF og AFF.

- Vi må bli flinkere til å utnytte det samlede potensialet til høyskolen, SNF, AFF og studentforeningen gjennom mer omfattende og trolig mer fleksible samarbeidsformer i NHH-miljøet.

Oppgaven konkluderer med at det er intern- samt innovasjons- og læringsperspektivet som er viktigst for NHH framover, og i mindre grad et eier- eller kundeperspektiv.

- Gøy og slitsomt
Asle Haukaas er den første NHH-ansatte som har fullført en av NHHs executive MBA-programmer. Det har vært nyttig både faglig og gjennom å forsterke ens nettverk mot næringsliv spesielt og samfunnslivet generelt.

- MASTRA har gitt meg dypere forståelse av NHHs strategiske utfordringer samtidig som jeg har lært fagene å kjenne bedre enn jeg ellers ville som ikke-økonom. Jeg har ofte hatt direkte nytte av studiet og oppgaven i møter både på og utenfor høyskolen. Og det har vært morsomt å se høyskolen fra en annen side. Gøy, men slitsomt, oppsummerer NHHs første MASTRA-kandidat.

Oppgaven det refereres til er en gruppeoppgave i MASTRA VII. Øvrige gruppemedlemmer er adm.dir. Trond Fidje i Moelven Wood, markeds- og kommunikasjonsdirektør Marie Fossum i CapGemini og høgskulelærar Harald Mundal ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Stipendiat Tore Hundsnes på institutt for strategi og ledelse har vært veileder, mens professor Joyce Falkenberg var opponent på disputasen torsdag 8. desember 2005.

Oppgaven kan leses i sin helhet her.


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive