En motvekt mot det kommersielle
- Vår mål er ikke å tjene penger, men å bruke penger, sa konstituert festspilldirektør Erling Dahl Jr. i et foredrag om profitt og kultur på NHH i går.
21.10.2004 - Stig Nøra
Erling Dahl Jr. hadde tatt med seg informasjonssjef Torhild Dahl til Norges Handelshøyskole for å snakke om økonomiske kriterier ved vurderinger av kulturelle arrangementer.
Med utgangspunkt i Festspillene i Bergen tok de opp det problematiske forholdet mellom profittmål og kunstneriske mål. Kan verdien av kultur måles i penger?
- Etter hvert festspill er mediene opptatt av målbare fakta som billettsalg, men et økt billettsalg sier lite om den kunstneriske suksessen vi har oppnådd, sa Dahl Jr..
Han kritiserte mediene for å være for opptatt av billettinntekter, mens kvalifisert og kompetent kunstkritikk får stadig trangere kår.
- Hadde jeg vært rik skulle jeg opprettet et fond for kompetent kunstkritikk, sa Erling Dahl Jr.
Stor utfordring
Både Dahl Jr. og informasjonssjef Torhild Dahl mente det er en stor utfordring å få satt et riktig søkelys på festspillenes virksomhet. Det ble påpekt at mediene fokuserer på økonomi for det er lettere håndgripelig enn kunstnerisk kvalitet.
- Økonomi er selvsagt ikke uvesentlig for festspillene. Det er viktig å ha kontroll over utgiftene og sikre våre inntekter. Men vår oppgave er ikke å skape et økonomisk overskudd, sa Torhild Dahl.
- Det er stor forskjell på festspillene og store deler av kulturindustrien. Vår oppgave er å være en motvekt mot det kommersielle, sa Dahl Jr. og understreket at festspillene ikke er et entreprenørselskap, men kunstprodusenter.
- Spørsmålet om profitt blir absurd i denne sammenhengen.
Konstituert festspilldirektør Erling Dahl Jr. holdt foredraget om Profitt som suksessmål i kulturlivet ved Institutt for strategi og ledelse i går.
|