Statsbudsjettet er ingen gratis lunsj
- Det er ingen gratis lunsj i forbindelse med statsbudsjettet. Budsjettiltak som kan virke attraktive på kort sikt, har sin betydelige pris i tapt verdistigning og velferd på lengre sikt. Vi savner en offensiv retning i budsjettet.
Jan Tore Klovland, Guttorm Schjelderup og Øystein Thøgersen var klare i sine råd til økonomer, gründere, politikere og presse under et vellykket statsbudsjettseminar i Oslo torsdag 9. oktober.
10.10.2003 - Asle Haukaas
Fagfolkene ved Senter for internasjonal økonomi og skipsfart leverte solide makroøkonomiske betraktninger om innretningen på årets statsbudsjett dagen etter at budsjettet ble framlagt.
Faglig påfyll
- For meg er dette både en viktig debatt og nyttig faglig påfyll. Det er et viktig seminar som det ligger tungt arbeid bak. Jeg har gledet meg til dette, sa Jan Tore Sanner, Høyres finanspolitiske talsmann etter seminaret.
Sammen med Siv Jensen (FrP) og Tore Nordtun (Ap) kommenterte Sanner de tre faglige innledningene som professor Jan Tore Klovland, professor Guttorm Schelderup og førsteamanuensis Øystein Thøgersen holdt for egen regning.
Klovland slo an tonen ved å åpne med å foreslå at teksten i Nasjonalbudsjettet hvor det står innledningsvis at veksten i norsk økonomi er "moderat", byttes ut med "svak". Han begrunnet dette ved å se historisk på utviklingen av norsk økonomi i femårsvekstrater
- Veksten i norsk økonomi har ikke vært lavere i hele etterkrigstiden enn det den er nå. Faktisk må en tilbake til 1921 for å finne lavere vekst. Noen vil kanskje finne trøst i at det var verre før år 1900.
En på trynet
Øystein Thøgersen omtalte budsjettframlegget som et hovedsakelig veldispilinert budsjett.
- Handlingsregelen har fått seg en på trynet, men den har hjulpet til å stramme inn budsjettet. Jeg savner likevel et mer offensivt, perspektivrikt og ekspansivt budsjett, men vi må huske på at det er ingen "quick fix" ut av ledighetsproblemene uten store kostnader.
Thøgersen delte kritikken mot skjønnsvurderingene til Norges Bank i virkemiddelbruken. De var for trege til å legge om høsten 2002, mens han nå synes virkemidlene er for kraftige. Men uansett er dette nyanser, de virkelige utfordringene for norsk økonomi ligger i behovet for en pensjonsreform og dernest skattereform og innen landbrukspolitikken.
- Regjeringen burde signalisert tydeligere i statsbudsjettet hvilken retning de vil gå på flere punkter. Men de burde ikke signalisert at boligskatten skal bort, sa Guttorm Schjelderup. Han gav klart uttrykk for at Regjeringens planer om å fjerne fordelsbeskatningen av bolig ikke er rettferdig fordelingspolitikk.
Feilslått boligpolitikk
- Regjeringens politikk knyttet til boligbeskatningen er feilslått og skadelig for norsk økonomi på lang sikt. Det vil føre til ytterligere overinvesteringer i boligmarkedet og nivået er allerede høyt. Det hindrer investeringer andre steder hvor det trengs. Formuesskatten bør heller fjernes, sa Schjelderup.
Han viste også til at hver femte nordmann i yrkesaktiv alder nå har trygd som viktigste inntektsgrunnlag. Selv trodde han at dette var noe av grunnen til nedgangen for Arbeiderpartiet, og at partiet mistet en sjanse da de ikke fulgte opp Rune Gerhardsens kritikk av "snillismen".
Tore Nordtun fulgte opp med å peke på mekanismer som ikke er tatt skikkelig i bruk, blant annet sier 95 prosent av alle legeerklæringer ikke noe om pasienten kan utføre annet arbeid.
Siv Jensen imponerte mange med å kreve at Stortinget må tenkte langsiktig og tørre å ta upopulære beslutninger omkring pensjoner og skatter. Men svarene hun gav i debatten etterpå tyder på at de langsiktige og prinsipielle avveiningene må vente til at årets budsjett er debattert ferdig.
I følge ordstyrer og rektor Per Ivar Gjærum er statsbudsjettseminaret arrangert av NHH og SNF nå en tradisjon. Rapporten fra Thøgersen, Schjelderup og Klovland vil bli utgitt om noen uker.
|