Pedagogisk dag vel gjennomført
Pedagogisk dag ble arrangert i går, onsdag, og mange interessante foredrag tok for seg ulike aspekter ved innføringen av Kvalitetsreformen. Tilhørerne fikk høre erfaringer fra eksternt hold gjennom Lisa Lorentzen og Kjell Malvig fra NTNU.
27.11.2003 - Knut André Karlstad
Leder av Programutvalget for grunnstudier (PGS), Øystein Gjerde, ønsket velkommen og overlot talerstolen til prorektor Lars Mathiesen. Han snakket om hva Kvalitetsreformen vil bety for NHH. Mathiesen påpekte at NHH alltid har hatt elementer fra Kvalitetsreformen i sitt studieprogram. Høyskolen startet for noen år siden med gruppeundervisning og alternative eksamensformer.
Allikevel er det flere utfordringer å ta tak i. Blant annet er det fremdeles en utstrakt bruk av plenumsforelesninger, noe som gjør at studentene får en lite aktiv rolle i undervisningen. I tillegg påpekte han at det har blitt tilført få ressurser til bachelorstudiet. Blant annet er det for få doktorgradsstipendiater som kan brukes til gruppeundervisning. Her kan en mulig løsning være å benytte seg av den store gruppen masterstudenter ved høyskolen.
Erfaringer fra Trondheim
Professor i matematikk, Lisa Lorentzen, fortsatte så med å fortelle om erfaringer fra bruk av alternative undervisningsmetoder på NTNU. Hun la i sitt innlegg vekt på ressursene som finnes ved de ulike utdanningsinstitusjonene: Medstudenter, eldre studenter, stipendiater, faglærere, IKT og fysiske rammevilkår.
Lorentzen introduserte flere ideer til bruk av disse ressursene: Bruk av allierte studenter som har ansvaret for å stille og svare på spørsmål under plenumsforelesninger for større grupper, slik at det stimuleres til økt dialog mellom lærer og student, bruk av overraskende eksempler og oppgaver for å skape interesse og debatt rundt faget og også større bruk av elektroniske hjelpemidler, for eksempel ved å videostreame forelesninger slik at studentene kan se de om igjen senere.
Utfordringer med ny karakterskala
Viserektor for sivilingeniørutdanningen på NTNU, professor Kjell Malvig, holdt så et innlegg om bruken av den nye karakterskalaen. NTNU innførte bokstavkarakterer allerede i 2001 og har således opparbeidet en del erfaring med systemet allerede.
Malvig la ikke skjul på at han ikke er noen stor tilhenger av systemet. - En femtrinnsskala gir for lite spillerom. De beste studentene savner belønning for ekstra god innsats, sa han.
Malvig påpekte at det er problematisk, både for studentene selv og potensielle arbeidsgivere, dersom man blir uteksaminert med et vitnemål bestående av både bokstav- og tallkarakterer. På NTNU har de studentene dette gjelder fått sine gamle karakterer konvertert.
I tillegg la Malvig vekt på at karakteren C må oppnå legitimitet for en forventet/typisk prestasjon. C skal betegne en god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. - Det er ikke tilfellet i dag. 2,5 var tidligere oppfattet som en god karakter, noe C ikke er. C skal tolkes som en typisk prestasjon eller som krav til en god faglig prestasjon.
Det har også vært et problem at fag med mindre grupper og fag på masternivå har en tendens til å få en skjev karakterfordeling. Spesielt på masternivå har det vært en tendens til at kun den øvre delen av skalaen har blitt benyttet.
Pedagogisk dag ble avrundet med innlegg fra internt personell. Ingeborg Kleppe fra Institutt for strategi og ledelse delte sine erfaringer fra kurset Markedsundersøkelser på 2. avdeling. Katarina Östergren gjorde rede for et annerledes kursopplegg for kurset Strategiske styringssystemer på 3. og Høyere avdeling, før Egil Glørud presenterte erfaringer fra bruk av it's:learning i kurset Chinese Challenges.
|