Disputas: Relasjonslæring

James Sallis (48) disputerer onsdag 18. september for graden dr.oceon ved Norges Handelshøyskole med avhandlingen "Relationship Learning with Key Customers".

16.09.2002 - Anette W. Petersen


En begrensing innenfor organisasjonslæring er at man normalt ser på bedrifter som autonome enheter. I virkeligheten er bedrifter langt fra autonome, men inngår i et nettverk av relasjoner til andre aktører hvor grensene mellom bedrift og nettverk er uklare. For læring mellom bedrifter er denne distinksjonen kritisk. Implisitt antar man ofte at bedrifter lærer fra hverandre. I avhandlingen benytter James Sallis en relasjonell tilnærming, og fokuserer på at bedrifter lærer med hverandre. I denne sammenheng kan bedriftsrelasjoner betraktes som en form for kvasiorganisasjon hvor konkurranse og opportunisme erstattes av samarbeid og tillit. Avhandlingen utvider tidligere forskning da den gir en definisjon av relasjonslæring, identifiserer sentrale variabler i relasjonslæringsprosessen og gjennomfører en empirisk test av relasjonslæring. Et av de mest interessante funn er at tillit også kan ha negative effekter på relasjonslæring. Tillit kan gi næring til en atmosfære av selvtilfredshet idet de samarbeidende bedrifters verdisystemer konvergerer. Dette kan være til hinder for kreative prosesser som observeres i mer heterogene relasjoner.

James Sallis kommer fra Vancouver, Canada. Han er Master of Marketing Management fra Handelshøyskoen BI, og har tatt Høyre avdelings studium ved Norges Handelshøyskole. Sallis arbieder i dag ved Universitetet i Uppsala, deparment of Business Studies. Hovedveileder har vært professor Sven Haugland (NHH).

Disputasen avholdes onsdag 18. september 2002, i Karl Borchs Audidorium på NHH.

James Sallis

Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive