Accenture utfører konkurrentanalyse
Torsdag vedtok arbeidsutvalget for strategiarbeid ved NHH å gi Accenture oppdraget med å utføre den forestående markeds- og konkurrent analysen for høyskolen.
05.03.2001 - Elin F. Styve
Markeds- og konkurrentanalysen inngår i første fase av en strategiplan i tre deler og har en kostnadsramme på 600 000 kroner. Målet med analysen er å kartlegge dagens faktiske situasjon for virksomhetene i NHH-miljøet med beskrivelse av aktuelle markeder og oversikt over andre aktørers sterke og svake sider.
- Vi ønsker å vite mer om endringene i markedet, og hvordan disse endringene virker inn på de ulike virksomhetene i konsernet, sier økonomidirektør og medlem i arbeidsutvalget Fred Furnes. Blant områder som er tilegnet spesiell interesse nevner Furnes endringer som følge av økt bruk av IKT, ulike typer kompetanseoppbygging og nye allianser i markedet.
Arbeidet med markeds- og konkurrentanalysen vil komme igang i midten av mars og er ventet avsluttet innen 15. mai.
Arbeidsutvalget satt i sluttfasen igjen med tre aktuelle selskaper for oppdraget. Valget falt ifølge Furnes på Accenture på grunn av deres realistiske planer for optimal kommunikasjon og samspill mellom selskapet og høyskolen, gitt den forholdsvis korte tidsrammen.
Strategiarbeidet, som har som siktemål å meisle ut en tydeligere konsernstrategi for høyskolen, er et samarbeid mellom NHH og stiftelsene. Arbeidet vil avsluttes innen året med en langsiktig strategiplan for perioden 2002 - 2007, samt en mer kortsiktig handlingsplan for 2002-2003.
|