Ny doktorgrad: Reklamens betydning for holdning til produktet
Herbjørn Nysveen (34) disputerer lørdag 18. mars til doktorgraden ved NHH med avhandlingen Reklamens betydning for holdning til produktet.
14.03.2000 - Paraplyen
I avhandlingen fokuserer han på medieeffekter ved formidling av reklame. Problemstillingen er todelt, og ser på 1) hvorvidt informative eller underholdende/kreative elementer i reklamen har størst effekt ved formidling via ulike medier, og 2) hvilke medier som formidler reklame på en mest mulig overbevisende måte. Mediene som sammenlignes er trykt medium, tv og cd-rom.
Resultater fra to eksperimenter - der nærmere 200 personer ble eksponert for reklame i ulike medier - rapporteres i avhandlingen. Relatert til problemstilling 1 viser begge eksperimentene at CD-rom gir mottakerne mulighet til å involvere seg i produktinformasjonen som presenteres, og at deres holdning til produktet er basert på evaluering av ulike produktattributter. Ved formidling av produktinformasjon i tv indikerer resultatene at holdning til produktet er en funksjon av mottakerens evaluering av ulike produktattributter. Relatert til problemstilling 2 viser resultatene delvis støtte for at cd-rom formidler produktinformasjon mer overbevisende enn tv og trykt medium.
Implikasjonene av resultatene er at informative elementer bør vektlegges ved formidling av produktinformasjon i cd-rom og trykt medium, mens tv er best egnet til en kombinasjon av informative og underholdende/kreative elementer. På bakgrunn av resultatene kan cd-rom anbefales til formidling av produktinformasjon for å overbevise mottakerne om produktets kvaliteter.
Herbjørn Nysveen kommer fra Hamar, og er utdannet siviløkonom med høyere avdelings studium.
-------------
I bedømmelseskomitéen for avhandlingen sitter professor Leif B. Methlie, NHH, professor Einar Breivik, NHH og professor Fred Selnes fra Handelshøyskolen BI. Hovedveileder har vært professor Sigurd V. Troye, NHH.
Kandidaten kan treffes på telefonnr. 55 95 95 37 i tiden like før og etter disputasen.
|