Studiekvalitet: Arbeidet fortsetter

- Vi følger med på responsen på kollegiets ønske overfor instituttene om å intensivere arbeidet med studiekvaliteten, sier leder av Programutvalg for grunnstudier ved NHH, Øystein Gjerde.

01.03.2000 - Elin F. Styve


Også han skulle ønske seg en bedre oppslutning fra studentenes side.

- Både fagmiljøene og studentene kan trenge en påminnelse om den satsingen som det ble gitt en toårs horisont for å få gjennomført.

Fremdeles penger til kreative tiltak
Flere gode tiltak har fått støtte fra øremerkede midler, men en kan konstatere at ikke hele det avsatte beløp til kvalitetsforbedringer er brukt opp, slik at det fremdeles er muligheter for å få støtte til kreative tiltak. Samtidig må vi erkjenne at tilgang til penger på ingen måte er en tilstrekkelig betingelse for å få økt innsats med å forbedre studiekvaliteten. Både mangel på fagressurser og disponibel tid for de ulike kursene er eksempler på forhold som kan sette vesentlige begrensninger for aktiviteten. At det fremdeles finnes midler igjen, betyr heller ikke nødvendigvis at fagmiljøene ikke har satset, da en del av kvalitetstiltakene ikke trenger å koste mye. Jeg kjenner til flere aktiviteter hvor både fagmiljø og studentene som deltar er fornøyde, men en del ganger treffer tiltakene bare en liten del av studentmassen, sier Gjerde.

IKT på vei inn
Instituttene er påminnet i brevs form om å fortsette studiekvalitetsarbeidet, og Øystein Gjerde vil selv være aktiv i oppfølgingen overfor fagmiljøene. Blant annet forventer han en enda større satsing på IKT (informasjons- og kommunikasjonsteknologi)-støttet undervisning og bruk av nettsider. Tiltak som økt bruk av gruppeundervisning og frivillige innleveringsoppgaver er allerede godt iverksatt.
- Som leder for et utvalg som skal etterspørre undervisningstjenester i en matriseorganisasjon, behøves tilbakemeldinger fra instituttene om forandringer i tråd med Brunstadutvalgets konklusjoner. Samtidig er det behov for å vise fagmiljøet hvilke undervisningsmetoder som finnes, som impulser i dette arbeidet. I den forbindelse ser jeg blant annet frem til Pedagogisk dag som arrangeres for andre gang i begynnelsen av april. Arrangementet forberedes nå og vil være med på å gi innspill om ulike alternativer rettet mot å forbedre studiekvaliteten ved NHH, avslutter han.

Relaterte saker

Bekymret over lav interesse


Fagutvalget:

Ønsker mer fleksibilitet


Jan Haaland:

- Må alltid tenke nytt

Programutvalgsleder Øystein Gjerde holder øye med studiekvalitets-arbeidet i fagmiljøet

Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive