- Gjør deg forstått!

- Ektefeller er Organisasjons-Norges hyppigst brukte organisasjonskonsulenter. Det sa organisasjonspsykolog Nils Sortland på NHHs miniseminar om kommunikasjon og læring.

28.03.2000 - Elin F. Styve


Han mener vi må tilstrebe å forstå og gjøre oss bedre forstått blant våre medarbeidere.

- Undersøkelser viser at de aller fleste tar problemene med seg hjem og presenterer dem for maken, for på den måten å søke støtte for sitt eget syn. Når vi beskriver hva som har skjedd, gjengir vi meningsinnholdet slik vi oppfattet det, i stedet for å gjengi akkurat hva som ble sagt. På den måten søker vi bekreftelse på at "han er ute etter meg", eller "han vil bare kritisere", i stedet for undersøke hva som egentlig ble sagt, og hvorfor. Meningsinnholdet dannes ut fra den kulturelle kontekst meldingene ble gitt i, og hvilket forhold man har til vedkommende fra før.

Vi burde anvende vitenskapelig metode i vårt forhold til daglig kommunikasjon. Hvis vi forsker litt i våre egen hverdag kan kommunikasjonen bedres. Vi bør stille spørsmål, prøve å avkrefte vårt eget inntrykk eller holdning til det som ble sagt eller gjort. Rett og slett en vitenskapelig metodikk, mente Sortland.

Seminaret ble arrangert for vitenskapelig ansatte ved NHH, og innlederne var foruten Sortland Victor Norman, Per Heum og Terje Hansen.

- Forutsetningen for å lære i voksen alder er å kunne innrømme at man har tatt feil, innledet Sortland. Han la vekt på tre ulike rammer for hvordan vi tolker forholdet til våre omgivelser: Den kulturelt forståtte mening, den privatiserte mening og det teoretiske nivå.
- Disse danner grunnlaget for slutningsstigen. Vi burde forske litt mer på nivåene i denne stigen når vi kommuniserer.

SNF-direktør Per Heum holdt innlegg om kollegasamtaler og hvordan han tenker seg systematisk dialog gjennomført på en best mulig måte. Se tidligere intervju.

Victor D. Norman:

I det faglige perspektivet er vi ikke gode nok til å kommunisere på tvers av instituttgrensene, og kløften mellom merino og høyblokken vokser, sa Victor D. Norman på seminaret.


Vi danner våre private oppfatninger om hva som menes med et utsagn, påpekte Nils Sortland
SNF-direktør Per Heum er opptatt av systematisk dialog, kollegasamtaler

Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive