Norge til salgs på NHH
Onsdag og torsdag denne uken samles reiselivs- og merkevareforskere for å diskutere Norges salg av seg selv som turistmål. En av foredragsholderne er rådgiver Anniken Fjellberg Lunde fra Scandinavian Design Group.
12.01.2000 - Elin F. Styve
Ingeborg Kleppe, Kari Holmefjord og Inger Beate Pettersen fra Institutt for strategi og ledelse og SNF er NHHs vertskap for nettverksmøtet blant image-forskere.
NFRs reiselivsprogram
Nettverksgruppen har tidligere vært samlet i Oslo og Göteborg til faglige diskusjoner og drøfting av forskningsprosjekter. NHH er involvert i forskningen innenfor Norges Forskningsråds reiselivsprogram, hvor Ingeborg Kleppe leder to NFR-prosjekt om bruk av land som merkevarestrategi for internasjonal markedsføring av norske reisemål og fisk.
Geografen Kari Holmefjord er engasjert i prosjektet. Hun studerer spesielt mulige koblinger mellom produkt og sted - om man i større grad i Norge kan bruke lokale næringstradisjoner til å fremheve og utvikle det unike ved reisemål og andre produkt.
- Nettverksmøtet er lagt opp som et presentasjons- og diskusjonsforum hvor deltakerne i plenum og i grupper kan lufte tanker og problemstillinger med hverandre, forteller Kari Holmefjord. I tillegg har man altså valgt å involvere foredragsholdere som Sigurd Troye og Anniken Fjellberg Lunde, og forskningspresentasjoner ved Kristina Lindström og NHH-stipendiat Eivind Farstad.
- Avhengig av forskere
- Det er svært viktig for oss praktikere å ha tett kontakt med forskningsmiljøene for alltid å være i forkant i strategisk tenkning. I denne sammenhengen er vi helt avhengige av universitets- og høyskolesektoren, også innenfor andre fagfelt, sier Anniken Fjellberg Lunde fra Scandinavian design group. Hun er strategisk rådgiver og har de siste årene vært engasjert av Norges Turistråd i deres strategiarbeid og relansering av profilen (illustrasjon).
|