Studiekvalitet: Bekymret over lav interesse

Professor Rolf Brunstad har inntrykk av det hittil ikke har skjedd så mange endringer siden studiekvalitetsutvalget leverte sin rapport. - Dels er det hittil gjort relativt få forsøk fra fagmiljøet sin side, men jeg er mer bekymret over at forsøkene synes å vekke heller liten interesse hos studentene.

01.03.2000 - Elin F. Styve


Brunstad ledet i sin tid studiekvalitetsutvalget ved NHH. Hovedkonklusjonen til Brunstadutvalget var at man burde forsøke å nedtone plenumsforelesningene og heller satse på aktiviteter i mindre grupper.

- Jeg er litt skuffet over resultatene. På de ulike tiltakene, også de eksperimentene som ble gjort mens utvalget satt sammen, har studentdeltakelsen vært lav. Under en tredjedel av kullene har deltatt. Tilbakemeldingen fra deltakerne har vært gode, men hva med dem vi mister på veien?

Fremdeles mye "stunting"
- Noe av intensjonen med mer interaktiv og gruppebasert undervisning var å skape en jevnere arbeidsbelastning gjennom semesteret. Dette tror jeg ikke vi har lykkes med foreløpig. Ennå er det mye "stunting" før eksamen, og kollossalt mye lesing i denne korte perioden mens studentene stiller relativt uforberedt på forelesningene resten av semesteret. Jeg har også en mistanke om at en del studenter rett og slett ikke befinner seg i Bergen i store deler av semesteret. I tillegg er det en rekke studentaktiviteter som tar mye tid og oppmerksomhet bort fra studiearbeidet. Jeg mener selvsagt ikke at studentene bare skal drive med fag, men bedre koordinering mellom studentaktiviteter og undervisningsaktiviteter ville kanskje gi litt bedre resultater på studentdeltakelsen, sier Rolf Brunstad. Han etterlyser mer aktivitet fra kullutvalgene for å få dette til.

Nyttig arbeid
Brunstad mener at studiekvalitetsarbeidet har vært nyttig, selv om det foreløpig ikke har vist seg så mange endringer i undervisningsopplegget. En annen ting som brunstadutvalget utvalget gikk inn for var at kontinuerlig evaluering skulle brukes i mye større utstrekning enn i dag, men her viser studentene blant annet motstand mot obligatoriske innleveringer eller prøver underveis i studiet.

- Utredningsarbeidet kom i gang på studentenes initiativ etter en heftig debatt om studiekvaliteten ved NHH, noe som for fagmiljøet den gangen nok føltes litt ubehagelig og urettferdig. Jeg tror gjennomgangen uansett har vært nyttig for NHH, og har ført til en skjerping i undervisningsinnsatsen. Men jeg synes kanskje at når studentene gikk ut med så sterk kritikk som de gjorde, burde de muligens ha fulgt nye tiltak bedre opp selv, sier Brunstad.

Uansett - dersom målsettingen med studiekvalitetssatsingen var å komme bort fra passiv enveiskommunikasjon i aud. max, har vi ennå en lang vei å gå, mener han.

Rolf Brunstad synes oppslutningen om gruppeundervisningen er for dårlig

Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive