IKT: - Høyskolen sakker akterut

På pedagogisk dag stod IKT (informasjons- og kommunikasjonsteknologi) sentralt. I fagmiljøet er det ønskelig med bedre tilgang til å legge ut informasjon på høyskolens nett, men foreløpig sier teknologien på NHH stopp.

13.04.2000 - Elin F. Styve


- Tekniske begrensninger i operativsystemet som brukes for å kjøre webtjenesten gjør det svært vanskelig å øke antall brukere som kan ha tilgang til egne områder på den sentrale webtjeneren, sier webkonstruktør Audun Dahl.

- Når NHH nå ønsker å satse på mer bruk av IKT i undervisningen må man også se på den infrastrukturen som skal betjene denne satsingen. Frem til en slik infrastruktur er på plass vil det kun være de såkalte web-kontaktene i hver enhet som har muligheter for å legge stoff ut på nettet, og må gjøre denne jobben for de andre på instituttet. Økt tilgang for fagmiljøet til å legge ut informasjon på nettet vil altså være et spørsmål om at høyskolen prioriterer dette formålet gjennom å tilføre de nødvendige ressursene.

Kapasiteten er sprengt
Førsteamanuensis Anna Mette Fuglseth påpekte i sitt innlegg at det ikke var nok med ressurser i den ene enden av en informasjonskanal, men at man også måtte gjøre noe med tilgjengeligheten for studentene for at en satsing på websider og IKT i undervisningen skal ha noen effekt.

- Vi har lagt ned mye arbeid i et nettsted for metodekurset i databehandling, men nettstedet blir lite besøkt sammenliknet med i fjor. En av årsakene er at det tar lang tid for studentene å kapre en PC og koble seg på nettet.

-Slik kapasiteten er i dag, er det heller ikke mulig å øke innslaget av IKT i den datafaglige undervisningen. Vi ønsker å legge deler av metodeundervisningen ut på nettet i form av interaktive læreprogrammer, slik at studentene i høyere grad kan drive selvstudium i sitt eget tempo. Med dagens IT-situasjon for studentene går det faktisk ikke an.

- Sakker akterut
Høyskolen må finne en ordning slik at det blir etablert en webtjener som er beregnet til å legge ut nettsteder for kurs og undervisning. Dessuten er det behov for en webmaster som kan hjelpe med å få nettstedene på luften, mens den enkelte kursansvarlige må være ansvarlig for selve innholdet, sier Anna Mette Fuglseth. Hun påpeker at dette burde ha vært på plass for flere år siden.

- På dette området sakker NHH akterut, og det er på tide å prioritere det høyere, sier hun.
- Skikkelige nettsteder er med på å profilere det vi gjør ved høyskolen, men uten et støtteapparatet er det vanskelig å drive. Vi har en ressurs i studentene. Svært mange har kompetanse på å lage nettsteder. Med teknologi og tilgang på plass, vil disse studentene kunne danne et godt støtteapparat for fagmiljøet, sier Fuglseth.

Pedagogisk dag:

Tidligere sak om Pedagogisk dag

BEKYMRET: Anna Mette Fuglseth er bekymret over IKT-situasjonen ved NHH, noe hun sa tydelig fra om på Pedagogisk dag.

Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive