Verdensnyhet ved NHH: Globalt masterprogram
NHH lanserer nå et på verdensbasis helt nytt masterprogram; Ex. MBA i elektronisk handel og forretningsdrift (MBA in e-Commerce). Det spesielle med programmet er blant annet at det er et globalt tiltak.
15.12.1999 - Elin F. Styve
Tilbudet ble nevnt i artikkelen om etterutdanningssatsingen ved NHH, og her forklarer Gunnar Christensen (bildet) nærmere hva det nye studiet innebærer.
- I og med at nettverksøkonomien nå er global, har det i markedet utviklet seg et behov for et utdanningstilbud som er globalt av natur. Dette var blant signalene EU sendte ut, samtidig som de bevilget penger til utvikling av ett eller flere utdanningsprogrammer innenfor fagområdet elektronisk handel, forteller han.
Verden som klasserom
Gunnar Christensen har vært med i det såkalte network of exellence som var idéskaperen til produktet som NHH nå lanserer sammen med fem universiteter og handelshøyskoler i Aten, København, Rotterdam, Atlanta og Cologne. For å gjøre en lang historie kort, har en mengde møter, forhandlinger, idédugnader og faglige allianser ført frem til verdens første globale studium: Elektronisk handel og digital økonomi. Deltakerne i dette masterprogrammet får både Hellas, Danmark, Nederland, USA og Tyskland som klasserom, og pc, telefaks og telefon som arbeidsredskap i studiet.
- Vi ser frem til å ta fatt på programmet, selv om det gjenstår en del arbeid før alt er klart til oppstart høsten 2000. Vi er stolte av at dette er unikt i verden, og at vi har fått med oss en amerikansk toppskole innen fagområdet. Også G7-landene har satt sitt "støtte-stempel" på studiebrosjyren, og det betyr at studiet møter både forventninger og godvilje.
Mer forretning enn teknologi
Programmet er bygget på filosofien om at elektronisk handel og forretningsdrifts globale egenskaper må reflekteres i studiets utforming og struktur, og det skal dekke alle forretningsfunksjoner. Programmet omhandler et dynamisk og komplekst område i stadig utvikling, og dette skal gjenspeiles i programmets dynamikk. Videre vil programmet være mer fokusert på forretning og bedriftspolitikk enn på teknologi. Fagområdet handler også om behov for politiske føringer, og orienterer seg i tillegg til entreprenører og bedrifter mot politiske miljø. De enkelte høyskoler og universiteter som deltar vil basere undervisningen på både egne og innleide krefter.
Legge digitale strategier
Gunnar Christensen forteller videre at kontakten med og mellom deltakerne dels vil baseres på virtuelle kurs, videokonferanser, epost og internett. Forelesningene vil være lokale, tilpasset lokale behov og tidsplaner. For NHHs del vil undervisningen foregå i Oslo. I tillegg satser man altså på felles "globale"samlinger, minst én gang i de respektive landene som deltar i programmet. Første felles samling er under oppstarten av programmet i Nederland, hvor deltakerne samles for å bli kjent og for å etablere arbeidsgrupper som kan kommunisere elektronisk i fortsettelsen av studiet.
- Det er også et poeng for oss at de som deltar i programmet skal få anledning til å bruke sine egne bedrifter som case i sine prosjekter. Såkalte in company-projects vil kunne lede frem til for eksempel egne digitale strategier, og således være en gjenytelse til de bedriftene som gir sine ansatte muligheter til å delta i programmet, sier Christensen.
|