Øker kompetansen i norsk sjømatnæring
Sjømatnæringen i Norge møter sterk konkurranse i det internasjonale markedet, og mener selv de må bli bedre på merkevarebygging og internasjonal markedsføring. Derfor har 27 bedrifter deltatt på NHHs program Markedskompetanse for norsk sjømatnæring.
03.12.2007 - Kristian T. Marthinsen
Nærmere 30 ledere fra norske sjømatbedrifter har deltatt i programmet som arrangeres i samarbeid med Innovasjon Norge. Gjennom økt fokus på markedsorientering skal utdanningen ved NHH gi bedre lønnsomhet og styrket konkurransekraft for deltakerbedriftene.
- Merkevarebygging bidrar til økt verdiskapning. Et bedre konsept gir bedre pris. Det sa Hordalands regiondirektør i Innovasjon Norge, Nina Broch Mathisen, under avslutningssamlingen for deltakerne.
Tar med seg teorien - Det nyttigste for meg var fokuset på merkevarebygging. Teorien fra kurset tar jeg med meg tilbake til bedriften, sier Anne Vik Mariussen som er kommunikasjonsleder i Aqua Gen.
Salgs- og markedssjef i Finny Sirevaag, Kurt Olsen, tar også med seg ny kunnskap tilbake til arbeidsplassen.
- Vi er allerede i gang med å gjøre konkrete endringer som er basert på det vi har lært på kurset, forteller han. I tiden fremover skal Finny Sirevaag, som har 70 prosent markedsandel av ferskpillede reker i Norge, finne ut hvordan de kan være både andreledes og bedre enn konkurrentene.
Nettopp dette er noe av hovedutfordringen for norsk sjømatnæring. I følge seniorrådgiver i Innovasjon Norge, Svein Hallbjørn Steien, vet ikke norske sjømatprodusenter hva som gjør dem unike.
- Norske sjømatprodusenter er verdensledende når det kommer til fiskehelse og produksjon av fiskeprodukter, men de er ikke så gode på å selge produktene sine. Slik sett var det et bevisst valg fra vår side å samarbeide med NHH, sier Steien.
- Vårt ønske var å bidra med kompetanse i hele verdikjeden, sier Nina Broch Mathisen. Alle sjømatprodusenter må tenke på produkt, kvalitet og presentasjon. En slik bevisstgjøring er viktig for hele bransjen, legger hun til.
Store forventninger
Det er Fiskeri- og Kystdepartementet (FKD) som har gitt Innovasjon Norge i oppdrag å øke kompetanse til norske sjømatprodusenter. Det resulterte i programmet Marint Verdiskapingsprogram som igjen har gitt NHH i oppdrag å utvikle et kompetanseprogram for sjømatnæringen.
- Studentene som har deltatt i programmet er engasjerte og motiverte. Vi har store forventninger til at vi skal klare å bygge videre på dette, sa statssekretær i FKD, Vidar Ulriksen under avslutningssamlingen på NHH 30. november.
Studentene selv har også store forventninger til fremtiden. I tillegg til den teoretiske ballasten, er nettverket fra samlingene en viktig inspirasjonskilde. Kurt Olsen i Finny Sirevaag forteller at bedriften hans allerede har startet et samarbeidsprosjekt med en annen av deltakerbedriftene. Olsen vil ikke si så mye om de konkrete planene, men røper at resultatet av samarbeidet vil bli klart til mai 2008.
Viktig møteplass I følge Nina Broch Mathisen i Innovasjon Norge har dette kurset fått til en trippel-helix. Forskningsmiljøer, næringsaktører og det offentlige virkemiddelapparatet møtes og jobber sammen.
- Innovasjon skjer der mennesker møtes, sier innovasjonsdirektøren og forteller at det foreløpig er planer om å ta inn ett kull til i programmet.
Les mer om utdanningsprogrammet Markedskompetanse for norsk sjømatnæring.
Glade for ny markedskompetanse. Fra venstre; Anne Vik Mariussen fra Aqua Gen, Vidar Ulriksen fra FKD, Geir Wærø fra Salmar, Jan Olav Langeland fra Ewos og Kurt Olsen fra Finny Sirevaag.
Foto: Kristian T. Marthinsen
|
|
|