CEMS Annual Events 2001: Europeiske toppskoler til NHH

30. november blir det storinnrykk av europeiske økonomistudenter, høyskolerepresentanter og bedriftsledere ved Norges Handelshøyskole i Bergen når den prestisjetunge organisasjonen Community of European Management Schools (CEMS) avholder sitt årlige høydepunkt Annual Events. I løpet av to dagers-arrangementet inviterer høyskolen til blant annet internasjonalt karriereforum for europeiske økonomistudenter og høytidelig Graduation-seremoni for årets mottakere av CEMS Mastergraden.

CEMS er et samarbeid mellom toppskoler innen fagfeltet økonomi og ledelse i 17 europeiske land. NHH er Norges representant i dette samarbeidet, og har i år æren av å avholde det årlige høydepunktet Annual Events som omfatter styremøte, årsmøte, karriereforum og den høytidelige Graduation Ceremony. NHH overtok stafettpinnen fra London School of Economics i desember fjor, og forberedelsene ved høyskolen ledes av NHHs styremedlem i CEMS, professor Rolf Jens Brunstad.

· Styremøte (Fredag 30. november kl. 0900 - 1300 og lørdag 1. desember 0900 - 1200)

· Årsmøte (Fredag 30. november kl. 1400 - 1800)

· Karriereforum (Lørdag 1. desember kl. 0800 - 1700)
35 prosent av alle uteksaminerte CEMS-kandidater jobber i dag utenfor sitt eget hjemland, og Karriereforumet er en av de viktigste arenaene hvor europeiske økonomistudenter kan komme i kontakt med internasjonale bedrifter. CEMS-samarbeidet har knyttet til seg 57 av Europas største og mest anerkjente bedrifter som såkalte Corporate Partners, hvorav de aller fleste har annonsert sin ankomst til NHH 1. desember. Det at NHH nå får besøk av noen av de fremste representantene for europeisk næringsliv er med på å ytterligere styrke høyskolens internasjonale engasjement og ikke minst gi NHH-studentene enda bedre muligheter til å gjøre internasjonal karriere.

· Graduation (Lørdag 1. desember kl. 1800)
Arrangementet vil utvilsomt nå sitt høydepunkt med Graduation-seremonien som finner sted lørdag 1. desember. Graduation trekker avgangsstudenter fra hele Europa til en høytidelig og kanskje litt unorsk feiring av mastergraden. Det er ventet at rundt 100 CEMS-studenter vil stille i finstasen i høyskolens storstue denne dagen.

Alle arrangementene finner sted på NHH, og pressen er hjertelig velkommen til å delta på ett eller flere av disse ved påmelding til lisbeth.heilund@nhh.no.

· Spørsmål rettes til CEMS-koordinator ved NHH Siren Høgtun (tlf. 55 95 97 15) eller presseansvarlig for arrangementet Ole Christian Vale (tlf. 976 73 148).

· Ytterligere informasjon om arrangementet finner du på NHHs nettsider www.nhh.no (klikk på CEMS Annual Events). Mer om CEMS finner du på www.cems.org.

av Ole Christian Vale