Derfor har Telenor lyktes

- Telenor har lyktes fordi suksessene har vært flere enn fadesene, oppsummerte Jon Fredrik Baksaas, avtroppende konserndirektør i Telenor, i årets Lehmkuhlforelesning.

23.09.2015 - Tekst: Astri Kamsvåg. Bilder: Helge Skodvin


Konferansen og forelesningen belyste endringsprosessen som Telenor har gått gjennom fra ulike hold - fra et forskerperspektiv og fra konserndirektørens perspektiv.

Tittelen på forelesningen til Baksaas var "Here, there and everywhere: Empowering the many, not just the few". Baksaas snakket om Telenors strategi for å lykkes med den internasjonale satsingen sin.

Han fortalte om hvorfor alle skal ha tilgang til en mobiltelefon, og ikke bare eliten i et land eller en by. - Teknologi skal være for alle. Alle mennesker skal ha mulighet til å utforske og finne muligheter, sa han.

Baksaas fortalte historien om kvinnen i en landsby i Bangladesh som Telenor akkurat hadde etablert seg i. Hun var den første i landsbyen som hadde skaffet seg mobiltelefon og forsto potensialet som lå i telefonen. Hun sa til Jon Fredrik Baksaas: "Please, let me be the only person in my village to have a mobile phone". Før de andre innbyggerne hadde skaffet seg mobiltelefoner tjente hun penger ved å selge ringetid til de andre.

Paul Gooderham, NHH-professor i internasjonal ledelse, snakket i innlegget sitt på Lehmkuhlkonferansen om Telenors reise fra å være et selskap med autonome lokale datterselskap mot et integrert transnasjonalt selskap.

- Det gjelder å finne riktig grad av global integrasjon i forhold til graden av lokal tilpasning, forklarte Gooderham. Han forklarte hvordan Telenor kan defineres som er et fullverdig multinasjonalt selskap gjennom å ha betydelige direkte investeringer i andre land og aktiv integrert styring av disse investeringene.

Gooderham fortalte også om hvorfor Telenors første forsøk på å etablere seg i India gikk galt, og hva som gjorde at det ble en suksess da Sigve Brekke overtok ledelsen i India.

- En typisk feil er å bruke folk fra hovedkontoret til å lede datterselskapene ute. Ansett heller lokale ledere som kjenner markedet, oppfordret Paul Gooderham.

Inger Stensaker, NHH-professor ved Institutt for strategi og ledelse og leder av forskningsprogrammet FOCUS, holdt innlegget "Jakten på effektiviseringsgevinster: Global integrering og standardisering i Telenor" på konferansen.

Hun viste hvordan Telenor har beveget seg fra en struktur med autonome datterselskaper til global integrasjon ved å spille på autonomien og den desentraliserte modellen. - Integrering av desentraliserte datterselskaper som gjør det veldig bra, er mulig, mener hun.

Hva skal til for å lykkes? spurte Stensaker videre. Forskningen viser at disse tre faktorene er avgjørende:
- skape handlingsrom og forhandlingsmuligheter
- vise visjon og relevante eksempler
- ryddige og rettferdige prosesser skaper tillit

Ifølge Stensaker handlet endringen i Telenors 'industrialiseringsprogram' om:
- global og regional integrasjon av oppgaver
- standardisering av arbeidsprosesser
- sentralisering
- desintegrering av verdikjeden

Inger Stensaker understreket at det er viktig å synliggjøre at endringene bidrar til å skape verdi for datterselskapene.

Fakta om Telenor

Telenor er den sjuende største mobiltelefonioperatøren i verden med 172 million kunder. Telenor har forretningsenheter i 13 land, i Skandinavia, Sentral-Europa og Balkan og Asia. I 2013 var omsetningen på NOK 104 milliarder. Selskapet har ca 25.000 ansatte, og av disse er 4.000 i Norge.

Fakta om forskningsprogrammet FOCUS (Future-Oriented Corporate Solutions)

FOCUS er et bredt, bedriftsrettet forskningsprogram som tar utgangspunkt i bedriftenes behov for å utvikle strategier for bærekraftig vekst, sikre styring og fleksibilitet i enhetene og bevare en slank organisasjon som kan tiltrekke seg en kompetent og flerkulturell stab. Programmet er fullfinansiert av næringslivet.

Neste nummer av tidsskriftet Magma er viet forskning fra FOCUS-programmet om endringsledelse.

Lehmkuhlforelesningen

Lehmkuhlforelesningenhar vært en årlig begivenhet ved NHH siden 1958. Kristofer Lehmkuhl er grunnleggeren av høyskolen. Les mer om Lehmkuhlforelesningen.

Les forhåndsomtale av Lehmkuhlforelesningen og Lehmkuhlkonferansen på Paraplyen

Lehmkuhlkonferansen: Samtale mellom Atle Kvamme i Bergen Næringsård, Ivar Borge i PwC, Paul Gooderham og Inger Stensaker - begge NHH, og Benedicte Schilbred Fasmer i DnB.

Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive