Motivere for ledelse

Hvordan skal en motivere folk til å ta ledelse og inspirere andre til å følge? Det er forskere ved The Choice Lab som har spurt, og resultatet blir publisert i Management Science, et tidsskrift som både FT og NHH har på sin toppliste.

23.02.2015 - Tekst: Sigrid Folkestad


Mange foreldre må stille opp for å organisere fotballaget der sønnen eller datteren spiller. Hvis ikke de frivillige hadde gjort en innsats, ville det gått ut over våre felles goder.

Penger for dugnad?

Et helt avgjørende spørsmål i organisering av frivillig arbeid, mener forskere ved The Choice Lab ved NHH, er hvordan en skal motivere folk til å ta ledelse og inspirere andre til å følge. Eksempelets makt eller penger i lomma? Hvilke konsekvenser får de ulike strategiene?

Dette er utgangspunkt for den vitenskapelige artikkelen «Leadership and incentives» som nå skal publiseres i tidsskriftet Management Science. Det er The Choice Lab-forskerne Alexander W. Cappelen, Bjørn-Atle Reme, Erik Ø. Sørensen og Bertil Tungodden som står bak studien. Publisering i Management Science blir svært verdsatt, ikke bare av forskere.

Dobbeltseier til Choice Lab

Tidsskriftet ligger på Financial Times sin liste over journaler som avisen bruker i sin rangert av handelshøyskoler. Det er også på NHHs liste over 36 særskilte utvalgte tidsskrift. NHH utbetaler bonus til forskere som får publisert artikler i disse. Ved publisering i tidsskrift som er på begge lister, belønnes artikkelen med 100 000 kroner.

Studien om eksemplets makt og kompensasjon i form av penger oppsummerer konklusjonen på følgende måte:

«We find that compensating leaders involved in public goods provision may have both positive and negative effects, and the relative importance of these effects may depend on the level of compensation offered to the leader. In particular, we have shown that a high compensation to leaders may generate a significant social crowdingout effect of moral motivation that may be detrimental for public goods provision.

Further research, however, is needed to understand how these effects work in different types of settings, where also other aspects of leadership are potentially involved».

English version here


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive