- Kritisk, men konstruktivt

Planleggingen og gjennomføringen sviktet på flere plan, men ble også vanskeliggjort av kulturelle og strukturelle forhold ved NHH, fastslår PwC etter å ha evaluert omorganiseringsprosessen i NHHs sentraladministrasjon. - En kritisk, men balansert og konstruktiv rapport som vi kan lære mye av, sier rektor Jan I. Haaland.

06.06.2013 - Hallvard Lyssand


På oppdrag fra NHH har konsulentselskapet PwC evaluert omorganiseringsprosessen som ble gjennomført i NHHs sentraladministrasjon i 2011 og 2012.

Evalueringsrapporten ble overlevert Arbeidsmiljøutvalget (AMU) ved NHH onsdag.

I rapporten kritiseres både strukturelle forhold, gjennomføringen av selve omorganiseringen og noen aspekter ved kulturen ved NHH.

Rapporten er lagt ved i pdf-versjon i bunnen av saken.

- Ta lærdom og se fremover

- Selv om rapporten er kritisk til måten den aktuelle prosessen ble gjennomført på og til noen sider ved kulturen ved NHH, syns jeg den er balansert, og et poengtert og konstruktivt bidrag til det tillitsbyggende arbeidet vi er i gang med, sier rektor Jan I. Haaland.

- Det betyr ikke at evalueringen gir svar på alle spørsmål og utfordringer knyttet til omorganiseringen. Når rapporten nå kan leses i sin helhet vil mange garantert finne påstander og virkelighetsbeskrivelser de er uenige i.

- Et viktig steg på veien videre er likevel å kunne se forbi uenigheter om beskrivelsene, og heller ta tak i de mange forslagene og anbefalingene i rapporten til gjensidig lærdom og til beste for hele høyskolen, sier han, og fortsetter:

- Rapporten konkluderer da også med at NHH har en fantastisk posisjon som det er vårt felles ansvar å ta vare på og utvikle. Da er det både gledelig og betryggende at svært mange har meldt tilbake at de ønsker å se fremover, få den nye organiseringen til å fungere optimalt og bygge opp den gode stemningen.

Omorganiseringen ved NHH

I august 2011 ble det nedsatt en prosjektgruppe som skulle se på NHHs administrative organisering og foreslå endringer. I desember samme år vedtok høyskolens styre en ny administrativ struktur i tråd med administrasjonens saksfremlegg.

Implementeringen av den nye strukturen skulle etter planen være gjort innen 15. mars. Prosessen ble imidlertid forsinket, og den nye strukturen trådte først i kraft 19. november 2012.

I løpet av prosessen oppstod det uro, misnøye og til dels tilspissede konflikter som også involverte andre deler av høyskolens stab enn sentraladministrasjonen.

Uavhengig evaluering

13. februar vedtok styret en tiltaksplan for å bedre de interne samarbeidsrelasjonene. Ett av tiltakene var å få på plass en ekstern evaluering av planleggingen og gjennomføringen av omstruktureringen. Det dreier seg altså om en gjennomgang av prosessen, ikke om en vurdering av den valgte administrative strukturen i seg selv.

Målet var at NHH skulle kunne lære av erfaringene fra prosessen.

Etter en anbudsrunde gikk oppdraget til konsulentselskapet PwC. (Hele det opprinnelige mandatet og en senere utvidelse er gjengitt i rapportenspunkt 1.1)

PwC-representantene har gjennomgått dokumentasjon, gjort spørreundersøkelser og intervjuet noen ansatte direkte. All informasjon er gitt med garanti om anonymitet.

Flere faktorer

I rapporten pekes det på en rekke faktorer som til sammen førte til at en i utgangspunktet relativt liten omorganisering ble til en komplisert og konfliktfylt prosess.

Svært kort oppsummert konkluderer konsulentene med at NHH manglet både et formelt ramme- og avtaleverk for omorganisering og erfaring med slike prosesser.

Videre blir det fastslått at planlegging, kommunikasjon og involvering var for dårlig i prosessen.

Formelt og uformelt

Samtidig pekes det på at en del trekk ved bedriftskulturen ved NHH spilte negativt inn og bidro til å tilspisse og komplisere saken ytterlige.

Spesifikt blir det pekt på at det over tid har dannet seg tette nettverk på siden av offisielle organer ved høyskolen, og at disse kan ha stor innvirkning på utfallet i saker. Samtidig blir det konstatert at det har vært en viss tradisjon og aksept for omkamper om beslutninger.

PwC mener at kulturen og de uformelle strukturene ble tatt mindre hensyn til og utfordret da høyskolen fikk ny direktør. Dette blir trukket frem som en del av forklaringen på at situasjonen ble tilspisset under omorganiseringen. Samtidig blir det påpekt at den administrative ledelsen hadde en tilnærming til prosessen som ble oppfattet som veldig formell og lite lydhør.

PwC ser både fordeler og ulemper ved NHHs modell med delt ledelse. Ifølge rapporten er énutfordring at det kan bli tvil om rollefordeling og ansvarsforhold, og konsulentselskapet mener modellen har vært en medvirkende faktor til motsetningene som har oppstått.

- Godt utgangpunkt for videreutvikling

Arbeidsmiljøutvalget fattet følgende vedtak etter å ha mottatt og lest rapporten:

«AMU takker PwC for en grundig evaluering av omorganiseringsprosessen. I tråd med mandatet legger evalueringen vekt på hva NHH som organisasjon kan lære av denne prosessen og hvordan dette kan hjelpe oss til å bli en enda bedre organisasjon fremover. AMU tar ikke stilling til alle enkeltdeler av evalueringen, men mener den generelt gir oss et godt utgangspunkt for å videreutvikle NHH, og vil presisere at det nå er viktig at evalueringen følges opp i høyskolens organer.»

PwC-rapporten har et innledende sammendrag, men det anbefales at man leser hele rapporten for å få sammenheng mellom mandatet, metodene som er brukt, konklusjonene som blir presentert og læringspunktene og anbefalingene som blir lagt frem.

Kontaktpersoner:
Rektor Jan I. Haaland, mob. 957 96 865
(Grunnet styremøte i UHR er Haaland ikke tilgjengelig før klokken 16 torsdag 6. juni)
Professor Øystein Thøgersen, mob. 930 23 664
Kommunikasjonssjef Kristin Risvand Mo, mob. 915 99 661


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive