NHH i ny visuell drakt

Montører fra Flex Reklame.

I dag skjer den offisielle lanseringen av NHHs nye visuelle profil.

10.01.2013 - Hanna Sommerstad


NHHs nye visuelle profil er resultatet av en omfattende prosess. Arbeidet startet tilbake i 2010, da en ny jubileumslogo skulle utarbeides.

- Vi merket da behovet for å oppdatere NHHs visuelle uttrykk. Et forprosjekt av Snedig design resulterte i et nytt logoforslag, og etter en anbudsrunde tok Dinamo Design dette arbeidet videre. De står bak det resultatet vi ser i dag, sa rektor Jan I. Haaland da profilen tirsdag denne uken ble lansert for de ansatte.

- Vi er strålende fornøyde med resultatet, erklærte Haaland.

Han oppfordret alle til å ta profilen i bruk.

- Hvis man støter på problemer, betyr det ikke at man skal gå tilbake til gammel profil. Meld i stedet fra om problemene slik at vi kan gjøre de nødvendige justeringene, lød oppfordringen fra NHH-rektoren.

Tuftet på historie

Funksjonalismen er valgt som stilmessig plattform for NHHs nye visuelle profil.

Funksjonalismen oppstod tidlig på 1900-tallet og representerte et klart brudd med tidligere stilarter. Fravær av unødige dekorelementer, sammenfall mellom funksjon og form og rene uttrykk er viktige kjennetegn.

Selv om funksjonalismen nå nærmer seg 100 år, oppfattes den fortsatt som et uttrykk for modernitet. Mange av designikonene som omgir oss i dag ble formgitt i denne epoken.

Da NHH flyttet inn i Helleveien i 1963, ble bygningsmasse og utsmykning i stor grad formgitt i en funksjonalistisk stilart.

- Dere vil kjenne igjen logoen med NHH i gull fra hovedinngangen. I kombinasjon med blått og grått danner logoen og logosymbolet med de fire næringene kjernen i vår nye profil, forklarte Kristine Lillevik fra Dinamo Design.

Mer fleksibilitet

Under tirsdagens presentasjonsmøter var det hun som presenterte profilen.

Lillevik la vekt på hvordan designerne har hatt som mål å skape en mer dynamisk profil, med hensiktsmessige verktøy som gjør den lett å bruke for alle.

- Hensikten med den nye profilen er å tydelig differensiere NHH fra konkurrentene. Profilen viser egenart, signaliserer høy kvalitet og skal være mer fleksibel i bruk. Den gjenspeiler at NHH er den ledende handelshøyskolen i Norge, og den skaper et unikt og solid uttrykk også i internasjonal sammenheng, sa designeren.

Fra og med i dag har nhh.no, alumni.nhh.no og Paraplyen også fått nytt design.

Praktisk informasjon om den nye profilen, hvordan den kan tas i bruk og hvor man finner hjelp til dette finnes på www.nhh.no/profil, med link til Innsiden.

Montører fra Flex Reklame satt i går opp skilt med ny logo.
Montører fra Flex Reklame satt i går opp skilt med ny logo.
Foto: Hallvard Lyssand

Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive