CEMS-seminar om mat og markedsføring

CEMS Block-seminar 2012 (Foto: Tor Aase Johannessen)

Årets CEMS Block-seminar - det 11. i rekken - fokuserte på et emne som daglig berører de fleste av oss, men som få finner grunn til å forske på. Seminaret bar tittelen Issues and Trends in Food Marketing and Consumption.

28.08.2012 - Tekst og foto: Tor Aase Johannessen


Temaet ble valgt etter godt samarbeid med ressurspersoner på SOL, og flere av disse deltok også i gjennomføringen av seminaret.

Etter at Rektor Jan I. Haaland hadde ønsket de 36 deltakerne behørig velkommen - hvorav rundt halvparten kommer fra våre globale CEMS-samarbeidspartnere - innledet professor Sigurd Villads Troye seminaret med å forelese over temaet Characteristics of food and food consumption.

Som vanlig forflyttet seminaret seg til Voss etter første dag, og andre dag fulgte professor Magne Supphellen opp med Positioning of food brands, med caset om melkeproduktet Skyr.

Den påfølgende casediskusjonen viste tydelig at smak og smakspreferanser er kulturavhengig.

CEMS Block-seminarene ved NHH har tradisjonelt startet med teorigjennomgang, og deretter går man over til eksempler fra praksis. Årets seminar var intet unntak, og seminarets tredje dag startet med at Per Erik Michelsen fra Lerøy Seafood presenterte selskapets internasjonale markedsføring og utfordringene på asiatiske markeder.

Dernest foreleste Bent Myrdahl fra Q-meieriene (Kavli) under tittelen Fighting a Monopoly. The Q-dairy and the Courage Index.

Om ettermiddagen dro alle på "teambuilding" hos Voss Rafting, noe som fremkalte mye latter og litt alvor hos deltakerne.

Et sentralt punkt er hvordan maten blir distribuert til forbrukerne. Til å belyse dette temaet fikk vi Jean-Jacques Vandenheede fra A.C. Nielsens europeiske hovedkontor i Brussel til å komme til Voss.

Hans bidrag - Food shopping and retailing - var en grundig oversikt over ulike distribusjonskanaler og hvilken betydning disse har for våre handlevaner.

Vandenheede var svært godt orientert om norske forhold, og hadde allerede registrert at Orkla hadde kjøpt TORO. Dette ble også kommentert.

Professor Rolf Jens Brunstad fra NHH avsluttet den faglige delen av seminaret med sin forelesning Food production in a sheltered market - On agriculture support and protection, som vakte stor interesse blant deltakerne - og særlig dem fra øst-europeiske land.

CEMS Block-seminar 2012, Jean-Jacques Vandenheede, A.C. Nielsen (Foto: Tor Aase Johannessen)
Jean-Jacques Vandenheede fra A.C. Nielsen presenterte mange interessante problemstillinger innen varehandelen.
CEMS Block-seminar 2012, deltakere (Foto: Tor Aase Johannessen)
Deltakerne under CEMS Block-seminar 2012.

Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive