Den strategiske referanserammen

Strategi for NHH 2010-2013

En handelshøyskole av høy internasjonal klasse, og en drivkraft for samfunns- og næringsutviklingen, tuftet på kvalitet og høy etisk standard. Dette er sentrale visjoner og verdier i NHHs strategi for perioden 2010-2013. -Strategien er vår felles, fremtidsrettede referanseramme, og vi forventer at planen blir brukt aktivt, sier rektor Jan I. Haaland.

01.09.2009 - Hallvard Lyssand


Strategibrosjyren deles i disse dager ut til alle ansatte ved høyskolen. En engelsk versjon er under utarbeidelse.

Arbeidet med den nye strategi har pågått siden våren 2008, og det har vært en åpen og god prosess.

- Selv om det står Strategi 2010-2013 på dokumentet, er det selvsagt meningen at vi skal ta den innover oss og starte arbeidet med implementering allerede nå, sier rektor Jan I. Haaland.

Han mener at det viktigste i overgangen til den nye strategien er at NHH fortsetter den gode trenden høyskolen er inne i.

- I forhold til Strategisk handlingsprogram for NHH-miljøet 2004-2009 er den nye strategien mer overordnet med fokus på visjon og mål, snarere enn tiltak. Det er likevel tale om en videreføring av det gode arbeidet som er gjort tidligere, understreker han.

Strategiske føringer

I tillegg til visjon, formål og verdigrunnlag legges det vekt på noen overordnede strategiske føringer som skal bidra til realisering av visjonene.

Videre blir det fastsatt mer detaljerte mål på feltene utdanning, forskning, formidling og samfunnskontakt, internasjonalisering og organisasjon og ressurser.

De strategiske føringene er klare: Gjennom kontinuerlig kvalitetsutvikling skal NHH fortsette å representere fremragende forskning og undervisning, og å rekruttere fremragende medarbeidere og studenter.

Samtidig skal høyskolen gjennom sin utadrettede virksomhet være en premissleverandør i samfunnsdebatten.

Så sent som i januar i år fikk høyskolen Kunnskapsdepartementets likestillingspris for 2008. Begrunnelsen var blant annet NHHs ambisiøse og målrettede likestillingsarbeid. Aktiv fremming av mangfold og likestilling er da også en av de overordnede strategiske føringene.

NHH har vært svært internasjonalt orientert i en årrekke, blant annet gjennom medlemskap i sentrale nettverk som CEMS og gjennom fokus på utveksling av både studenter og fagstab.

I det nye strategidokumentet har internasjonalisering fått et eget kapittel, og hovedmålet er soleklart: Internasjonalisering skal være integrert i all faglig virksomhet ved NHH.

Fremtidsrettet ramme

- Men hvorfor er det viktig for NHH å ha et strategidokument?

- Planarbeidet er viktig ved at vi etablerer en prosess der vi tenker strategisk på hvor vi er og hvor vi vil. Målet er at selve strategidokumentet skal fungere som en felles, fremtidsrettet referanseramme, og som grunnlag for videreutvikling av NHH som en handelshøyskole av høy internasjonal klasse, svarer Haaland.

- Det er likevel ikke meningen at man skal kunne slå opp i strategiplanen og få svar på alt, legger han til.

Internalisert

Implementeringen av strategien vil foregå på forskjellige måter. Planen vil for eksempel bli tatt aktivt i bruk i forbindelse med utarbeidelse av konkrete, årlige handlingsplaner og tiltak på ulike områder.

- Samtidig må det være en ambisjon å få visjonen og verdigrunnlaget internalisert - at de kommer under huden på alle som har sitt virke ved NHH, sier Haaland.

- Tidligere strategiplaner har nok hatt en tendens til å havne i en skuff og bli glemt. Men inneværende periode har vi svært gode erfaringer - mange har et forhold til og har brukt strategisk handlingsprogram 2004-2009 aktivt. Vi håper at det også vil gjelde for den nye strategien. Det betyr ikke at vi forventer at alle skal ha hele planen fremst i minnet til enhver tid. Men vi forventer at folk bidrar til å nå målene og oppfylle ambisjonen i dokumentet, fortsetter han.

- Og det tror jeg de vil, legger han til, og peker på at prosessen rundt strategiutviklingen har vært bred og har favnet mye av det ansatte og studenter mener om høyskolen og dens videre utvikling.

Les mer og last ned Strategi for NHH 2010-2013 i pdf-versjon på nhh.no

Strategi for NHH 2010-2013: Strategisk fundament

Visjon og Formål
NHH skal være en handelshøyskole av høy internasjonal klasse, og en drivkraft for samfunns- og næringsutvikling.

NHH skal utdanne mennesker for verdiskapning, velferd og bærekraftig utvikling. NHH skal gjennom forskning, utdanning og formidling dekke kunnskaps-behov i næringsliv og forvaltning.

Verdigrunnlag
Kvalitet og høy etisk standard er fundamentale verdier som ligger til grunn for all virksomhet ved NHH. Ansatte og studenter kjennetegnes ved at de er engasjerte, nysgjerrige og inkluderende.

Strategiske føringer
For å realisere visjonen ligger følgende strategiske føringer til grunn for NHHs virksomhet:

Kvalitetsutvikling av fag- og studiemiljø
NHH skal stå for fremragende undervisning og forskning.

Internasjonalisering
NHH skal befeste og videreutvikle sin internasjonale orientering og posisjon.

Rekruttering
NHH skal tiltrekke seg fremragende studenter og medarbeidere både nasjonalt og internasjonalt.

Samfunnsengasjement
NHH skal være en aktiv premissleverandør i samfunnsdebatten.

Mangfold og likestilling
NHH skal aktivt fremme mangfold og likestilling.



Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive