- Don't settle!

Petter Stordalen, Karrieredagen

Med energi, mot og begeistring - som både budskap og metode - holdt Petter Stordalen oppmerksomheten til flere hundre studenter mens han fortalte sin historie om "underdogen fra Porsgrunn" som ble hotellkonge.

09.10.2009 - Jane Brit Sande


I forbindelse med den årlige Karrieredagen, ble det tradisjon tro arrangert et populærforedrag.

Årets foredragholder var investor og hotellkonge Petter Anker Stordalen. Han ble møtt med høye forventninger. Dag Cowards Auditorium var fylt til randen av spente studenter onsdag ettermiddag.

Stordalen hadde i ryggen et effektfullt multimedieshow, og god hjelp fra sine to assistenter. Han trakk fengende paralleller mellom sin egen historie og historien til hovedkarakteren i Rocky-filmene.

I følge Stordalen startet han sin reise fra jordbærselger til hotellkonge med et enormt pågangsmot og en håndskrevet attest fra sin far.

Uten å oppfylle kvalifikasjonene som stillingen krevde, greide han med stor overbevisning å bli ansatt som senterleder på CitySyd i Trondheim. I en alder av 24 år, ble han Norges yngste senterleder.

Petter Stordalen, Karrieredagen 2009
Karrierebevisst: Høyprofilert hotellkonge og investor Petter Stordalen holdt årets populærforedrag på Karrieredagen. Med en kombinasjon av engasjement og teknologi fortalte han om sin egen karrierevei fra å styre en jordbærbod i Porsgrunn til å styre Skandinavias største hotellkjede.
Foto: Hallvard Lyssand

- Jeg elsker kriser!

Etter sin tid på CitySyd, skiftet han beite. Han ble ansatt i DnB, og ble dermed berørt av krisen i 1992.

En annen bedrift som fikk merke krisen var Steen & Strøm. Varehandelmagasinet, som hadde overlevd både to verdenskriger og en brann, gikk konkurs.

Stordalen fikk en idé. Han fikk med seg tre kamerater i kampen om å kunne ta over senteret.

Avtalen gikk i boks, men da de skulle ta over var det et fullstendig kaos. Blant annet hadde 100 administrasjonsansatte tatt med seg rubbel og bit, og gått på dagen. Da satt de fire kameratene og skulle organisere 9 måneders arbeid på 36 timer.

Stordalen utnyttet kontaktene sine, og det ble lagt et enormt press på ulike aktører etter hvert som lokalene i senteret ble leid ut foran nesen på dem.

Mange beslutninger ble tatt, og flere slo feil, men Stordalen sa at nøkkelen til det hele var at han aldri nølte.

- Jeg elsker kriser! ropte han til forsamlingen, og ble møtt med stor begeistring.

Åpningen av senteret ble storslått med et folkehav uten like. Steen & Strøm hadde kjempet seg fra konkurs til å være Norges største kjøpesenter.

Stordalen brukte krisen til å bygge opp noe stort fra bunnen av. Da han fikk sparken fra Steen & Strøm, etter en kontrovers med Stein E. Hagen, fortsatte han å tenke positivt. Han skulle komme tilbake i et nyere, større selskap.

- Det handler om å ville, våge, og aldri gi opp.


Ny bransje - nye muligheter

Stordalen så en mulighet innen hotellbransjen, og tok den veien med ambisjoner om å oppnå det samme som han hadde oppnådd med Steen & Strøm. Han skulle bygge det største selskapet i Skandinavia.

Fra å begynne med to små hotell, gikk han til å kjøpe et nytt hotell hver 14. dag, og ansette 50 nye medarbeider hver 10. dag. Stordalen gikk kjapt fra å eie to til hundre hotell, og hotellkjeden Choice vokste.

Han hadde store ambisjoner om å være original, og kjøpte et hotell om gangen, og tok for seg en by om gangen.

De greide å bygge seg opp til å bli størst i Norge, så stod Sverige for tur. Markedet der var tøft, men kjeden fikk etter hvert bygd det som i dag er Stockholms beste hotell, ifølge Stordalen selv.

Petter Stordalen, Karrieredagen 2009
Blindet: Choice-historien er ikke utelukkende en suksessfortelling. Etableringen i Danmark ble svært dyr, og svir fortsatt. Men Stordalen vil ikke gi opp.
Foto: Hallvard Lyssand

- Jeg ble blind for egne feil

Choice-kjeden ble også en del av hotellbransjen i Danmark, men her var det mye motgang. I 2003 tapte kjeden 1 million kroner om dagen, totalt 350 millioner i cash. Selv om hotellene i Danmark kunne velte Choice, ble det for Stordalen feil å legge ned.

- I Choice gir vi aldri opp. Tvil og usikkerhet skaper dårlige resultater, sa Stordalen om hvorfor han allikevel valgte å fortsette på markedet i Danmark.

- Hver krise er en ny mulighet, la han til, og rådet studentene til å fortsette å kjempe.


Miljøengasjert og samfunnsansvarlig

Stordalen har engasjert seg kraftig i den pågående klimakampen. Han legger skylden for siutasjonen på sin egen generasjon, og mener han derfor er nødt til å ta ansvar for å gi en levende klode videre til neste generasjon.

På visittkortet har han mottoet "There is no business on a dead planet."

- Uten kunnskap er det lett og ikke bry seg, sa Stordalen om sitt store miljøengasjement.

- Engasjement smitter, og samfunnsansvar og miljøansvar lønner seg, fortsatte han.

I Choice-kjeden har han iversatt dette i praksis. Som første skandinaviske hotellkjeden har de oppfylt kravene til miljøstyringsstandarden ISO 14001.

- Don't settle!

- Energi, mot og begeistring er det som må til for å lykkes, nærmest insisterte Stordalen. Denne visjonen - som også Choice-kjeden jobber etter - var ikke bare budskap, men også en effektfull del av det timelange foredraget på NHH onsdag.

I sin avskjedshilsen rådet Stordalen NHH-studentene til å gripe muligheten, ikke slå seg til ro, være forberedt på flere nedturer, og at de alltid må reise seg igjen:

- Hver gang du blir best kan du alltid bli bedre. Det beste ligger alltid foran dere, avsluttet han.

Jane Brit Sande er student på Språk og informasjon ved UiB. Hun er i praksis ved Informasjonsavdelingen.

Populærforedrag, Karrieredagen 2009
Populært populærforedrag:Der Petter Stordalen dukker opp blir det gjerne massiv kø. Det skjedde da Steen og Strøm ble gjenåpnet i 1992 og det skjedde utenfor Dag Coward da han kom for å holde foredrag på Karrieredagen onsdag.
Foto: Hallvard Lyssand
Petter Stordalen, Karrieredagen 2009
Eye of the Tiger: "Underdog" Stordalen brukte utdrag fra Rocky-filmene flittig som bakteppe, blant annet som eksempel på å bli slått ned og å reise seg igjen. Her gir han første benk i Dag Coward en demonstrasjon av "Eye of the Tiger" (med litt blitshjelp).
Foto: Hallvard Lyssand
Petter Stordalen, Karrieredagen 2009
Dyrt i Danmark: Choice-historien er ikke utelukkende en suksessfortelling. Etableringen i Danmark ble svært dyr, og svir fortsatt. Men Stordalen vil ikke gi opp.
Foto: Hallvard Lyssand
Petter Stordalen, Karrieredagen 2009
Miljøbevisst: Petter Stordalen har ikke bare markert seg som forretningsmann. Han er også miljøengasjert, og oppfordret studentene til å være like miljøbevisste som karrierebevisste. På visittkortet har han mottoet "There is no business on a dead planet."
Foto: Hallvard Lyssand

Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive