- Det enkle er godt nok

Mediekurs, illustrasjon

Hva er egentlig poenget ditt? Har du noen konkrete eksempler? Forstår et allment publikum deg nå, eller snakker du egentlig til dine forskerkolleger? Kursholder Katrine Adair utfordret nylig forskere fra NHH på årets første medietreningskurs.

02.03.2009 - Karen Valsø


Katrine Adair Foto: Medialøven
Katrine Adair fra Medialøven AS ledet årets første medietreningskurs.
Foto: Medialøven AS

Katrine Adair fra Medialøven AS holdt sist onsdag medietreningskurs for sju forskere fra NHH på Hotel Augustin.

Adair instruerte deltakerne i grunnleggende mediehåndtering. De fikk prøve seg i ulike intervjusituasjoner hvor Adair tok rollen som pågående journalist.

Utgangspunkt for intervjuene var forskernes egne forskningsresultater. Det ble gjort opptak slik at deltakerne fikk høre seg selv og hverandre.

Enkle regler og tenkepauser

De fleste kom til kurset med et ønske om å bli tryggere i situasjoner hvor journalister henvender seg.

- Når journalister ringer er det gjerne vanskelig å føle seg trygg nok til å svare på stående fot. Jeg ønsker meg noen regler for hvordan jeg kan svare journalister, sa Sigrid-Lise Nonås.

Rådene fra Adair var mange og hun ba forskerne først og fremst bygge ut i fra det de er gode på. Hun mente også det var viktig å ha formidlingsarbeidet i tankene hele tiden, slik at man kan være bedre forberedt når pressen tar kontakt.

- Men det er lov å be om ti minutter slik at man kan få forberede seg litt og samle tankene før man svarer på spørsmål fra pressen, påpekte informasjonssjef Asle Haukaas.

Ta styringen

Katrine Adair oppfordret forskerne til å snu situasjonen.

- Ring journalisten selv. Ta styringa fra starten av, sa hun, og la til:

- Noter deg hvilke journalister som skriver om for eksempel økonomi. Følger du med i mediebildet, vil du kunne se hvor din forskning kan bidra i samfunnsdebatten.

Hun utfordret også deltakerne til å komme raskt til poenget og finne enkle eksempler.

- Hva mener du? Har du noen eksempler? spurte hun. Det var flere som måtte lete etter svar.

- Nå går jeg meg litt vill, sa stipendiat Lars Jacob Tynes Pedersen. Han tok seg likevel raskt inn og forklarte tydelig hvorfor han mener ansatte må settes i stand til å gjenkjenne et etisk problem.

Pedersen og postdok Ragnhild Balsvik tok mot til seg og ringte journalisten selv for å presentere en sak på bakgrunn av forskningsresultatene sine.

- Det enkle er ofte godt nok

Ved kursets slutt var det tid for en kort evaluering.

- Dette er en annen stil, men ganske likt det å skrive en god fagartikkel, sa postdok Gorm Grønnevet.

Han mente Adairs fokus på det å forenkle og å komme med gode eksempler kunne være nyttig i flere sammenhenger.

- Vi må akseptere at det enkle ofte er godt nok, avsluttet professor Knut Ims.



Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive