Ny NHH-fane

NHH-fane

De siste årene har NHHs deltakere i hovedprosesjonen 17. mai måttet gå faneløse gjennom Bergen. Men i år kan de samles bak høyskolens splitter nye fane.

14.05.2009 - Hallvard Lyssand


- NHHs forrige fane var rett og slett blitt så gammel og skral at den ikke tålte vær og vind lenger. For noen år siden vedtok derfor styret at det skulle utformes en ny fane, og Kommunikasjonsutvalget (KU) fikk ansvaret for prosjektet, forteller James Hosea fra Direktørens stab og Lisbeth Heilund fra Informasjonsavdelingen.

De to har det siste året tatt seg av de praktiske sidene av fane-prosessen på oppdrag fra KU.

Moderne kommunikasjon i tradisjonell ramme

Fanen er utformet av illustratør Willy Skramstad i samarbeid med de ansvarlige ved NHH. På veien har man vurdert en rekke muligheter.

- Blant annet vurderte vi å bare bruke NHH-logoen, men etter hvert kom vi til at vi ville bruke bilder for å kommunisere mer av hva NHH driver med og står for, sier Hosea.

- Utgangspunktet ble de tre nøkkelordene forskning, utdanning og formidling, og de fire næringene som er representert i NHHs logo, tilføyer Heilund.

- De første utkastet ble for "busy", og måtte forenkles, fortsetter Hosea.

- Målet er å kommunisere mest mulig om høyskolen på en moderne måte og med færrest mulig element.

NHH-fane detalj

Helleveien og hele verden

Det ferdige resultatet har blå bakgrunnsfarge.

- Blått er høyskolens farge, en typisk økonomifarge og signaliserer soliditet og troverdighet, forklarer Hosea.

NHH-logoen har naturlig nok fått en prominent plass høyt på fanen. Det billedmessige sentrumet er hovedinngangen og høyblokken rammet inn av kloden.

- Den internasjonalt orienterte høyskolen er satt i sentrum, og hviler på et element som kan tolkes både som havflate og kunnskapsstrøm, forklarer Hosea.

Menneskene ved NHH er representert ved omriss av studenter på den ene siden og en kvinnelig lærer på den andre.

NHHs logo reflekterer sentrale stolper i norsk økonomi, og samtidig sentrale områder for høyskolen. På fanen er disse stolpene billedliggjort gjennom en oljeplattform (industri), et skip (skipsfart), en laks (naturressurser) og Bryggen i Bergen (handel).

I tillegg til Bryggen er det lokale representert ved omriss av Håkonshallen og Ulriken.

- Målet er å vise at NHH er en internasjonalt orientert institusjon, men samtidig å understreke at vi har sterke røtter i Bergen og Norge, forklarer Hosea.

Etablerer tradisjon

- Dette er et typisk eksempel på en sak svær mange har sterke meninger om. Hvilke reaksjoner venter dere når de ansatte får se den nye fanen?

- Vi har som nevnt prøvd å få til noe som kommuniserer mest mulig om NHH på en moderne måte. Det er nok vanskelig å lage en fane som alle vil elske umiddelbart, sier Hosea.

- Men når denne fanen er blitt 50 år gammel og moden for utskifting kommer alle bare til å ville beholde denne. Slik sett er dette starten på en tradisjon, slutter han.

Også rektor Jan I. Haaland er glad for at den nye fanen er klar.

- Det er kjekt at vi igjen har fane, og jeg håper mange vil slutte opp bak fanen i prosesjonen 17. mai, sier han.


NHH-fane James Hosea og Lisbeth Heilund
James Hosea og Lisbeth Heilund viser frem NHHs nye fane.


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive