Doktorgrad: Kompetanseledelse i endringsprosesser

Trude Høgvold Olsen (foto: Kjetil Nilsen [Høgskolen i Harstad])

Trude Høgvold Olsen disputerer og holder prøveforelesning for sin doktorgradsavhandling fredag 31.oktober.

28.10.2008 - Red.


Avhandlingen har tittelen Towards a Dynamic Understanding of Competence Management during Organizational Change.

Hovedtemaet for avhandlingen er kompetanseledelse i endringsprosesser. Funnene bidrar til en mer nyansert beskrivelse av hvordan nye kompetansekrav identifiseres og beskrives, og hvilken betydning dette har for kompetanseutvikling.

Når organisasjoner gjennomfører endringer, får medarbeiderne gjerne nye arbeidsoppgaver og nye roller. Ved å kjenne til hvilke nye kompetansekrav medarbeiderne stilles overfor, kan opplæring settes i gang tidlig i iverksettingsprosessen.

To sentrale spørsmål for kompetanseledelse blir derfor hvordan nye kompetansekrav identifiseres og beskrives, og hvilke tiltak for kompetanseutvikling som kan egne seg for å møte disse kompetansekravene. Disse spørsmålene belyses gjennom en studie av to organisasjonsendringer i en kommune. Den ene handlet om etablering av resultatenheter, den andre om sammenslåing av resultatenheter. Hovedfokus rettes mot nye kompetansekrav for enhetsledere.

Studien viser at nye kompetansekrav ble forstått ulikt og at de ble identifisert over tid etter hvert som man fikk erfaring med endringene. I de tidlige fasene så man på kompetansekravene på en overordnet og generell måte. Deretter ble innholdet mer konkretisert og gjerne knyttet til spesielle utfordringer i den aktuelle organisasjonen.

Beskrivelsene varierte med hensyn til hva som ble vektlagt, i hvilken grad de ble definert i forhold til generelle eller organisasjonsspesifikke utfordringer, og i forhold til kompetansens dybde og bredde. Etter en stund ble noen kompetansekrav omformulert - enten fordi nye utfordringer kom til, eller fordi de nye arbeidsoppgavene og de nye rollene ble forstått på en annen måte. Planlagt kompetanseutvikling ble målrettet mot nye kompetansekrav som var erkjent tidlig i prosessen og som var eksplisitt beskrevet. Andre kompetansekrav var relativt uklare eller tvetydige. Dette satte i gang uformelle prosesser hvor medarbeiderne forsøkte å skape mening i det som skjedde, og hvor prøving og feiling var en viktig form for læring.

Når man gjennomfører endringer, bør man derfor være oppmerksom på at nye kompetansekrav kan forstås ulikt. Dette er spesielt viktig fordi forståelsen av kompetansekrav vil påvirke hvordan man legger til rette for kompetanseutvikling. Endringsprosesser innebærer usikkerhet, og i mange tilfeller vil det være vanskelig å forutsi alle mulige kompetansekrav. Selv om man ikke identifiserer nye kompetansekrav i forkant, kan de oppstå underveis i prosessen. Ressurser for kompetanseutvikling bør derfor ikke bare konsentreres i de tidlige fasene, men også fordeles ut over i endringsprosessen.

Trude Høgvold Olsen er ansatt som høgskolelektor og doktorgradsstipendiat ved Høgskolen i Harstad. Hun har tidligere jobbet ved SNF i Bergen og Teknologisk Institutt i Oslo. Høgvold Olsen er utdannet siviløkonom fra Bodø med Høyere avdelingseksamen fra NHH.

Hovedveileder har vært professor Odd Nordhaug ved Norges Handelshøyskole.

Høgvold Olsen vil holde prøveforelesningen Discuss Critcally the Role of Sensemaking and Learning in Dynamic Competence Development in Organizations fra klokken 11:15-12:00 i Karl Borchs auditorium fredag 31. oktober.

Selve disputasen finner sted i samme auditorium klokken 13:15. I bedømmelseskomitéen sitter professor Bjarne Espedal (NHH), professor Kurt Klaudi Klausen (Syddansk universitet) og førsteamanuensis Ragnhild Kvålshaugen (Handelshøyskolen BI).


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive