- Norge virker som en entreprenørnasjon

Anna Nieolzwieds og Piotv Wronski

Det var et av inntrykkene som hadde festet seg blant den polske MBA-delegasjonen, som gjestet NHH for å delta i seminar om entreprenørskap.
Førsteamanuensis Tor Aase Johannessen er faglig ansvarlig for seminaret.

16.05.2008 - Torgeir Uberg Nærland


NHH spilte i sin tid en sentral rolle da WUT Business School i Warszawa ble etablert i 1992. I dag er deres MBA-program ranket som det beste i Polen.

Over tre dager skal de om lag 40 polske studentene følge forelesninger om entreprenørskap og innovasjon og samtidig oppleve litt av det som Bergen ellers har å by på.

Norske perspektiv

Både Anna Nieolzwieds og Piotv Wronski, begge MBA-studenter, forteller at de så langt har hatt kjempeutbytte av oppholdet, både faglig og sosialt.

- For oss polakker er det veldig viktig å få internasjonale perspektiv på entreprenørskap, forteller Nieolzwieds og legger til at norske perspektiv er spesielt interessante.

I tillegg til forelesninger rettes det i seminaret også fokus mot praktiske eksempler på entreprenørskap.

Besluttsomhet

- Norge virker som en entreprenørnasjon. Riktignok er mye av økonomien oljebasert, men dere har vært veldig flinke til å ta vare på ressursene og stimulere til videre næringsvekst. Slik sett har vi mye å lære i Polen, forteller Wronski.

På spørsmål om hva norske entreprenører eventuelt kan lære av polske erfaringer er MBA-studentene enige om at det må være viljen og besluttsomheten som finnes blant mange polske entreprenører.

- Etter oppløsningen av kommunistregimet i Polen er det mange polakker som jobber hardt og målrettet for å komme seg opp og frem, forklarer Wronski.

Fisketorget, Fløyen og dyr øl

Ved siden av det rent faglige har studentene også fått tid til å kikke seg litt rundt i Bergen.

- Vi har både vært på Fisketorget og på Fløyen, forteller Nieolzwieds og legger til at hun ikke kan skjønne at det er så mange joggere som faktisk orker å løpe opp fløybakkene.

- Bergen er veldig sjarmerende, spesielt når det er sol og fint vær. Men ølet er alt for dyrt! fastslår Wronski.


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive