Disputas: Lederskapsutdanning ved Sjøkrigsskolen

Odd Arne Nissestad (foto: Kristian Tindeland Marthinsen)

Odd Arne Nissestad disputerer ved NHH fredag 27. juni med avhandlingen Leadership Development: An Empirical Study of Effectiveness of the Leadership Development Program at The Royal Norwegian Naval Academy and its Impact on Preparing Officers to Execute Leadership in Today's Conflicts and the Conflicts in the Years Ahead.

24.06.2008 - Red.


Avhandlingen undersøker om den lederutdanningen som gis ved Sjøkrigsskolen (SKSK) er effektiv for å håndtere dagens og morgendagens konflikter. Det grunnleggende spørsmålet som enhver evaluering av et lederutviklingsprogram må forholde seg til er: i hvilken kontekst skal ledelse utøves?

Dette gjøres ved å ta utgangspunkt i hva som kjennetegner dagens og morgendagens konflikter. Den utviklingen har medført et behov for en ny forståelse for krig og konflikt - den krever en forståelse av krig i konteksten av alt annet enn krig hvor man motparten strengt tatt er en tilstand - disconnectedness - med tilhørende krav til det lederskapet som må utøves.

Kartlegger lederatferd

Med utgangspunkt i denne forståelsen som ofte benevnes fjerde generasjons krigføring som er asymmetriske konflikter som i all hovedsak vinnes på det moralske plan undersøkes det i hvilken grad SKSK bidrar til å utvikle offiserer som kan bidra til at dette målet nås.

Forskningsspørsmålet besvares gjennom metodikken System Person Gruppe Relasjoner (SPGR) som kartlegger kadettenes lederatferd sammen med personlighet og kultur. Her kartlegges kadettenes lederatferd ved oppstart, underveis, og til slutt. Dette gjøres for å undersøke hvilken lederatferd som er fremtredende og hvordan denne utvikles som et følge av lederutviklingsprogrammet. Dette analyseres i lys av både kultur og personlighet, samt hvordan både kultur og personlighet påvirker samspillet for å skape et klima for lederutvikling.

Betydning av personlighet og kultur

På tross av at SKSK har en god konseptuell tilnærming både gjennom teori og design, og bruker SPGR som utviklingsverktøy, viser resultatene at lederatferden er for lite fleksibel. Resultatet er at repertoaret for å kunne utøve et effektivt lederskap i dagen nye konflikter er begrenset. Lederatferden og tankesettet er mer i tråd med og tilpasset en virkelighet og forståelse av konflikt som harmoniserer med en industrialisert tilnærming til krig hvor ledelse i all hovedsak dreier seg om å iverksette og implementere ordrer fremfor å utøve initiativ og utnytte de muligheter som muliggjør oppnåelsen av strategiske mål gjennom desentralisering og tillit.

Avhandlingen peker her blant annet på betydningen av både personlighet og kultur som forklarende faktorer for den manglende utviklingen. Således bidrar den også til kunnskapsdannelse med tanke å drive effektiv lederutvikling og hva som kreves for at man skal kunne lykkes med lederutvikling som i dag er en millionindustri.

Nissestad er utdannet offiser ved Sjøkrigsskolen, han er cand.polit. med pedagogikk fra Norsk Lærerakademi. Han har i tillegg gjennomført kursdelen med eksamener ved NHH til HAS (Høyere Avdelings studium).

Nissestad har hatt diverse stillinger i Forsvaret fra 1982 - 2007, blant annet som veileder på Sjøkrigsskolen, Hovedlærer lederskap og Senior stabsoffiser Ledelse. Han jobber nå i StatoilHydro ASA.

To prøveforelesninger

Nissestad vil holde to prøveforelesninger i forbindelse med disputasen. Den første - What Do We Know and Don't Know about the Effectiveness of Leadership Development Program? holdes i Karl Borchs auditorium fra 10:15-11:00.

Den andre prøveforelesningen - Theoretical and Methodological Challenges in Filling the Identified Gaps holdes samme sted fra 11:15-12:00.

Selve disputasen går også i Karl Borchs auditorium fra klokken 13:15. Leder i bedømmelseskomitéen er professor Kjell Grønhaug fra Institutt for strategi og ledelse.


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive