Harvard-case fra NHH

Førsteamanuensis Tor Aase Johannessen har vært med å utvikle et case for Harvard Business School. Det er sannsynligvis første gangen noen fra NHH får publisert et slikt arbeid.

11.08.2008 - Knut André Karlstad


Caseundervisning er selve hjørnesteinen i Harvards pedagogiske system, og har blitt benyttet siden 1920-tallet ved den prestisjetunge skolen. Innen alle faggrenene av økonomi og administrasjon produseres og publiseres det jevnlig caseoppgaver.

- Jeg deltok i fjor sommer på et Harvard-kurs - European Entrepreneurship Colloquium on Particpant Centered Learning - og professor James Heskett hadde ansvaret for én av modulene. I løpet av diskusjonen som han ledet, oppsto der en situasjon hvor én av deltakerne ba om "time out" for å spørre hvorfor en annen deltaker ikke fikk komme til orde - altså en heller uvanlig situasjon, som Heskett heller ikke var fortrolig med. Han spurte da om jeg kunne tenke meg å skrive et case om episoden sammen men ham, og det sier man jo ikke nei til, forteller Tor Aase Johannessen.

Caset er utarbeidet sammen med Heskett, og foreligger nå ferdig i flere utgaver. Harvard Business School vurderer nå om det også skal brukes på en nystartet nettside, The Teaching Post, hvor andre forelesere kan komme med tilbakemeldinger.


Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive