Forretningsmodellen avgjør fremtiden
TV2-sjef Alf Hildrum mener kampen om TV-seerne ikke vil stå om hvilket mediehus som er best på innhold, men om forretningsmodell og finansieringsordning.
05.09.2007 - Maria Mefald Tveten
Administrerende direktør og redaktør i TV2, Alf Hildrum, på NHHs alumnitreff i Oslo.
FOTO: Sveinung Uddu Ystad
For første gang siden han entret sjefstolen i juni presenterte en offensiv TV2-sjef fremtidsutsikter for mediebransjen generelt og TV2 spesielt under NHH Alumnis frokostseminar i dag.
- Dette slaget står ikke først og fremst om å lage godt innhold, det er det mange som gjør, men om å lage en god forretningsmodell, konstaterte Alf Hildrum.
Internett- og mobilsatsning Han fastslo at TV2 planlegger en finansieringsmodell basert på reklame og betal-TV, noe som vil være nødvendig for å gjennomføre planlagte investeringer i nye mediekanaler. Betalingsmodellen vil gi seerne en pris på et par hundre kroner per år, noe Hildrum mener er helt nødvendig for å kunne produsere innhold av tilfredsstillende kvalitet. TV2 har nå fem TV-kanaler å tilby sine seere, men hovedsatsingen fremover vil ligge på Internett og mobil.
- I 2015 tror vi Internett vil være en fullverdig konkurrent til TV. En konkurransemessig konsekvens av dette er at vi kommer til å få hundrevis av aktører, spådde Hildrum.
Han tror den enorme informasjonsmengden vil øke behovet og kravene til en redaktør som kan stå for prioritering, sortering og kvalitetssikring.
Sin egen kringkastingssjef Den nye mediehverdagen hvor man kan shoppe TV-programmer og se dem når man vil er en stor forretningsmessig utfordring for TV2. Hildrum beskriver det som at enkeltkonsumenten blir sin egen kringkastingssjef. Samtidig gir de nye medieplattformene TV2 en rekke muligheter til å komme tettere på seerne.
- Gjennom brukerbaserte medier trekker vi publikum inn i vår programvirksomhet. Vi driver allerede med stemmegivning over mobil i programmer som Idol, men dette kommer til å bli mye mer avansert, fortalte Hildrum.
Under årets valgkampsendinger har TV2 sine seere hatt mulighet til å sende inn egne videospørsmål til politikerne. Hildrum tror dette bare er begynnelsen, og mener levende bilde fra publikum kommer til å utgjøre en viktig del av TV2 sin forretningsmodell i årene som kommer.
- Teknologien er ikke begrensningen, men ideene til å sette dette ut i livet.
Bredde fortsatt viktig I dag må TV2 levere innhold som oppfyller en rekke konsesjonskrav. Etter foredraget utdypet Hildrum betydningen av disse, og hvilke konsekvenser bortfallet av retningslinjene vil ha for TV2.
- TV2 ønsker fortsatt å være en allmennkringkaster selv om vi etter 2009 ikke lenger vil være pålagt det av staten. Vi vil fortsette med å lage programmer som ikke er kommersielt interessante. Slike programmer vet vi at folk alltid vil ha behov for. Nå kan vi etter hvert også fordele disse programmene utover flere kanaler, forklarte TV2-sjefen.
Mener NRK kopierer
- Kommer TV2 til å fortsette å følge NRK, eller posisjonere seg bort fra rikskringkasteren?
- Problemet er vel heller det motsatte, at NRK gjør veldig mye av det samme som vi gjør først. Da er det ikke så lett å bli forskjellig, sier TV2-sjefen.
Han trekker frem nyhetskanalen, og Go´morgen Norge som eksempler på TV2-konsepter som har blitt kopiert av NRK. Likevel tror han ikke seerne oppfatter de to kanalene som like.
- Vi har en veldig ulik seerprofil. TV2 står sterkt i andre målgrupper enn NRK. Det i seg selv tilsier at TV2 kommer til å fjerne seg mer fra NRK i tiden som kommer, avsluttet han.
|
 |
|