Japansk for næringslivet

Kristin Rygg er nylig tilsatt som doktorgradsstipendiat ved Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon. - Verden blir mer og mer internasjonal. Da er det viktig å kunne kommuniser på tvers av kulturene, sier Rygg.

16.03.2007 - Kristian T. Marthinsen


Kristin Rygg.

Japan er verdens nest største økonomi, og Rygg synes det er viktig for norsk næringsliv å være klar over dette.

Stort marked for Norge
- Før pleide jeg å si at Japan var Norges åttende største eksportland. Nå er det en stund siden jeg sjekket statistikken, men det er uansett et viktig marked for Norge, sier hun.

Når hun underviser studenter er det teorier om kultur og kommunikasjon som blir brukt.
- Vi underviser i hva som er lurt å vite når man skal samarbeide med japanere. Vi ser blant annet nærmere på hvilke teorier om kultur som ligger under den praktiske siden av faget, sier Rygg, som ønsker å ha et mer praktisk syn når hun skal i gang med forskingen.

Siden 1995 har Rygg hatt ansvar for japan-seksjonen. Når hun nå skal skrive doktorgradsavhandling har hun fått hjelp av en japansk lærer som bor i Bergen til å ta seg av de 11 studentene som studere japansk ved høyskolen.



Kontakt: paraplyen@nhh.no
Redaktør: Astri Kamsvåg
Ansvarleg redaktør: Kristin Risvand Mo

Utviklet av Renommé Interactive