Sene nattetimer for IT-avdelingen
I helgen foretok IT-avdelingen en shutdown av hele nettverket på NHH. Paraplyen tok en prat med IT-sjef Thor-Inge Næsset (bilde) om arbeidet som ble gjort natt til mandag.
07.06.2007 - Kristian T. Marthinsen
Det ble mange og lange timer for IT-sjef Thor-Inge Næsset i helgen.
Natt til mandag foretok dere en shutdown, hva er egentlig det?
- Det er en nedkjøring. I praksis betyr det at alle tjenester og maskiner ved NHH ble stoppet.
Hvorfor måtte dere gjøre det?
- Fordi vi skulle bygge om strømtilførselen til serverrommet for å tilpasse det til nyinnkjøpt serverutstyr som skal være plattformen for vår videre satsing.
Hvor mange ansatte måtte bruke søndagsnatten i et mørkt og kaldt serverrom?
- Totalt var vi seks mennesker som tilbrakte natten i Merino-bygget. Atle Johnsen, Kristian Øpstad, Heine Didriksen og meg selv var de tilgjengelige ressursene fra IT-avdelingen. I tillegg hadde vi god hjelp fra to elektrikere fra Pettersen og Gjellevik.
Hvor lenge jobbet dere?
- Nedkjøringen startet ved midnatt. Vi brukte omtrent 20 minutter på selve nedkjøringen, for man slår ikke bare av strømmen på en serverpark med ett klikk. Deretter holdt elektrikerne på i litt over to timer, før vi startet oppkjøringen igjen klokken halv fire om morgenen. Det var full drift igjen klokken fire om morgenen.
Dere var altså seks personer som jobbet med dette midt på natten, var det noen som ble trøtte og sure?
- Nei. Mens elektrikerne koblet strøm, satt vi andre rundt lunsjbordet og pratet om løst og fast. Noen av de ansatte her på IT-avdelingen som deltok på nattearbeidet var faktisk på jobb igjen allerede i ti-tiden samme dag.
Selv om dette var midt på natten, var det vel flere internasjonale besøkende, for eksempel fra Japan og USA som merket denne nedkjøringen?
- Vi har ikke fått noe pepper som jeg vet om, i hvert fall. Men nedetiden for www.nhh.no var bare et par minutter.
Og hva med alle flittige NHH-ansatte og studentene som forbereder seg til eksamen, merket de noe til det?
- Vel, selve nettsiden var bare nede i snaue fem minutter, så det var det relativt få som merket. Men ett kvarter etter at vi hadde oppkjøring av serverne var det 119 mennesker som var pålogget systemet vårt, så det understreker viktigheten av å være på lufta, sier IT-sjefen.
Mer kraft. Fire nye stikkontakter er på plass.
Og hva er resultatet etter nattearbeidet?
- Resultatet er at vi har fått fire nye stikkontakter under datagulvet vårt og ikke minst at vi har fått gjennomført en masse vedlikehold.
Akkurat, var det en suksessfull nedkjøring?
- Ja, det var en veldig godt kontrollert nedkjøring og oppstart. Det er viktig at slike store nettverk at de blir startet opp i en viss rekkefølge, og det gikk veldig bra.
Kommer dere til å kjøre flere slike nedkjøringer?
- Denne gang fikk vi gjort veldig mye vedlikehold som vi lenge har hatt lyst til å gjøre, men som vi har vegret oss for å gjøre på grunn av driftsforstyrrelsene dette ville medføre. Jeg tror nok at vi en gang i året kommer til å finne det mest behagelige tidspunkt til å annonsere at vi skal utføre større service på det tekniske utstyret, sier IT-sjef Thor-Inge Næsset
|