Kvalitetsreformen er evaluert
Evalueringen av Kvalitetsreformen for høyere utdanning ble lagt frem i dag, og resultatene viser at flere av målene for reformen er nådd.
23.01.2007 - Red.
Spesielt har de nye undervisnings- og vurderingsformene hatt en positiv effekt for studentene. Rapporten viser også at antall avlagte studiepoeng øker. Evalueringen av Kvalitetsreformen er gjennomført i perioden fra 2003 til 2006 av NIFU STEP og Rokkansenteret i regi av Norges forskningsråd.
Evalueringen gir ikke noe sikkert svar på om studentene faktisk lærer mer. Rapporten sier imidlertid at antallet avlagte studiepoeng øker, noe som kan tyde på en positiv tendens i det samlede læringsutbyttet. Det er imidlertid for tidlig å si om dette kan tyde på varig forbedring av studiegjennomføringen. Det skriver Kunnskapsdepartementet i en pressemelding.
Noen konklusjoner fra rapporten:
- Rapporten viser at den store frihetsgraden universiteter og høyskoler fikk etter innføringen av reformen har ført til mer profesjonell og strategisk ledelse.
- Den formelle medbestemmelsen til de ansatte er svekket. Selv om de ansatte ville foretrukket å velge sine ledere, verdsetter de endringene i retning av en sterkere ledelse.
- Institusjonene opplever en sterkere konkurranse seg imellom.
- Internasjonaliseringen av universiteter og høyskoler ser ikke ut til å øke i nevneverdig grad, selv om studentmobiliteten øker og institusjonene har etablert bedre administrative ordninger. For det faglige personalet betyr fortsatt internasjonalisering uformelle forskernettverk mer enn institusjonelle strategier.
Les hele rapporten.
|